2024 november 15

A Lucid story

Az elmúlt időszakban nagy figyelmet kapott a Lucid, valószínűleg minden EV szektorban jártas befektető hallott róluk. Az amerikai EV startup körülötti hype szeptember környékén újra felerősödött, az ősz elejei 20 dollár alatti szintről három hónap alatt triplázni tudott a Lucid Group. Jelenleg is 38-40 dollár környékén jegyzik a részvényt.

Az elmúlt hónapokban újra felerősödött az EV részvények iránti mánia, a szektor térhódítása elkerülhetetlennek látszik, minden jel arra mutat, hogy változás előtt áll az autóipar. Úgy néz ki, hogy egy óriási EV piaci boom elején vagyunk, globálisan is egyre népszerűvé válnak az elektromos vagy hibrid hajtással szerelt járművek és jelenleg úgy fest, hogy ez a tendencia folytatódhat a jövőben. Azonban a korábbi EV mániával ellentétben most főleg nem a kínai EV gyártókra figyeltek fel a befektetők, látványos rallyt láthattunk például a Lucid vagy eleinte a Rivian árfolyamában is. Az elmúlt hetekben nem teljesített jól a Rivian, idén már közel 40 százalékos mínuszban van a papír, nem indult kedvezően az év az EV gyártók számára.

A kormányzatok ösztönző programokkal segítik az elektromos autók elterjedését. Joe Biden amerikai elnök azt szeretné, hogy 2030-ra az Amerikában értékesített autók körülbelül 50 százaléka elektromos modell legyen. Biden nem titkolt célja, hogy Amerika legyen az EV piac úttörője. Az elnök 2021 májusában a Michigan állambeli Dearborn-ban található Ford Rouge Electric Vehicle Center-ben tett látogatása során arról beszélt, hogy „nem hagyhatjuk, hogy Kína nyerje az EV versenyt.”

De mi a helyzet a Luciddal? Lássuk honnan indultak, hova jutottak, milyen elektromos autót fejlesztettek ki és mik a terveik a jövőre vonatkozóan.

A kezdetek, a tőzsdére lépés, az első elemzői értékelések:

Tavaly július 26-án, hétfőn váltak kereskedhetővé a Nasdaq-on a Lucid Motors részvényei, LCID ticker alatt. Az amerikai EV startup még februárban egyesült a Churchill Capital Corp. IV nevű erre a célra létrehozott SPAC-al, ezáltal a Lucid hagyományos IPO nélkül debütálhatott a Nasdaq-on. A februárban bejelentett egyesülés 4.5 milliárd dolláros tőkebevonást jelentett a Lucid számára. A tőzsdére lépéskor a Lucid Motors-t több mint 60 százalékban egy szaúd-arábiai befektetési alap tulajdonolta, az alap közel 20 milliárd dolláros profitot könyvelhetett el az eredetileg 2.9 milliárd dollár értékű befektetésén. A kaliforniai székhelyű vállalatnak ekkor még csak tervei voltak azzal kapcsolatosan, hogy 2021 második felében megkezdjék az első saját fejlesztésű modelljüknek a gyártását. A Lucid első modellje a felsőkategóriás prémium elektromos autó, a Lucid Air.

A Lucid már a tőzsdére lépését követően felkeltette a befektetők és az elemzők érdeklődését is. A Lucid első elemzői értékelése Itay Michaeli, a Citigroup elemzőjétől érkezett. Michaeli 28 dolláros célár mellett vételre ajánlotta a papírt, amit ekkor, szeptember elején 19 dollár környékén jegyeztek. Michaeli szerint a jövő egyértelműen az elektromos járművekben és az autonóm vezetési technológiákban rejlik.

A Citigroup elemzője azt is hozzátette, hogy a következő néhány hónap során kulcsfontosságú lesz a Lucid számára a sorozatgyártás megkezdése, a főkérdés a modell iránti kereslet mértéke lesz. Michaeli becslése szerint a Lucid 2022-ben akár 20 ezer darab modellt is értékesíthet. Michaeli ekkor még nem tudhatta, hogy néhány héten belül valóban megkezdődik a Lucid Air sorozatgyártása. (Michaeli egyébként január elején pozitívan módosította korábbi elemzését, 57 dolláros célár mellett továbbra is vételre ajánlja a részvényt.)

A Citigroupot követően a Morgan Stanley és a Bank of America is beállt a sorba.

A Morgan Stanley elemzői eladásra ajánlották a részvényt, „a Lucid modellje valóban szuper prémium, de szerintünk a szektorban túl nagy a konkurencia és a részvény körül túl nagy a hype.” -állt az elemzésben.

A Bank of America elemzőcsapata pozitívabb képet festett a Lucid jövőjével kapcsolatosan, a Lucidra az elektromos járművek „Tesla+Ferrari”-jaként reflektáltak. Az elemzőcsapat John Murphy vezetésével dicsérte a Lucid menedzsmentjét, kiemelve olyan kulcsfontosságú versenyelőnyöket az EV startup számára, mint például a Formula E-ből származó technológia vagy a vonzó Lucid Air luxus szedán. „Bár ezek a versenyelőnyök nem jelentik azt, hogy teljes mértékben el lehet kerülni azokat az akadályokat, ami sok EV startup útjába kerülnek, azonban hitelesebbnek gondoljuk a Lucid sikerességet ebben a törekvésben.” -mondták az elemzők.

Az első fontos mérföldkő – a sorozatgyártás megkezdése:

Kifejezetten fontos mérföldkő egy EV startup életében, amikor elér abba a fázisba, hogy ténylegesen sorozatgyártásba kerül az első modellje. A Lucid szeptember 28-án jutott el idáig. A vállalat ekkor bejelentette, hogy az arizonai létesítményükben megkezdődött a Lucid Air sorozatgyártása. A startup sikerrel vette az első akadályokat, ekkor a következő fontos mérföldkő a szállítások mihamarabbi megkezdése volt.

A Lucid első modellje a felsőkategóriás elektromos szedán, a Lucid Air. A modell listaára 69.900 dollárról indul, míg az Air csúcsverziója, a limitált számban gyártott Dream Edition 161.500 dollártól vihető haza. Ezért a pénzért a Lucid Motors 1080 lóerős teljesítményt és 520 mérföldes hatótávot ígér. A gyári adatok szerint az Air Dream Edition a 0-60 mérföldperórás sprintet 2.5 másodperc alatt abszolválja. A gyártó állítása szerint a körülbelül 300 mérföld megtételéhez elegendő töltöttségi szint eléréshez mindössze 20 perce lesz szüksége a Lucid Air-nek.

A Lucid Air nem titkoltan a Tesla csúcsverziói ellen indulna az EV versenyben. A Lucid személyében újabb potenciális vetélytársat kaphat a Tesla. A Lucid jelenlegi vezetője az a bizonyos Peter Rawlinson, aki egy évtizede aktívan részt vett a Tesla Model S kifejlesztéseben. A gyártó tervei szerint a közeljövőben alacsonyabb árfekvésű elektromos autókat is gyártanának.

Az EV gyártók nagy része saját önvezető rendszer fejlesztésén is dolgozik, nincs ezzel másként a Lucid sem. A Lucid október elején új részleteket közölt a DreamDrive nevű önvezető rendszeréről. A DreamDrive a Lucid szerint az eddigi legfejlettebb vezetéstámogató rendszer lesz. A DreamDrive a vállalat tájékoztatása szerint 32 beépített szenzort, vezetőfigyelő rendszert és számos egyéb hardvert tartalmaz, amely lehetővé tesz olyan funkciók használatát, mint például az ütközéselkerülő rendszer. A DreamDrive azonban olyan technológiákat és funkciókat kínál, amely manapság sok másik új autóban is megtalálható. A legismertebb a Tesla AutoPilot és Full Self Driving nevű rendszerei.

Újabb fontos mérföldkő – a kiszállítások megkezdése:

A Lucid október végén jelentette be a várva várt hírt, október 30-án megkezdődik a legelső modellek kiszállítása. A gyártás első fázisában a csúcsverzió 520 mérföldes hatótávját reprezentáló 520 darabra limitált Dream Editiont szállítják le újdonsült tulajdonosaiknak október 30-tól kezdődően folyamatosan. A részvény árfolyamában is jól látszik, hogy mennyire fontos a kiszállítások megkezdése, október 29-én a hír hatására több mint 40 százalékos pluszban is járt a papír.

A gyártó november végén közölte, hogy a Lucid Air iránti kereslet kifejezetten jól alakul, ami jelenleg még fontosabb egy növekvő fázisban lévő startup számára, mint a tényleges eredmények.

A Lucid arról számolt be, hogy a harmadik negyedév végén 13 ezer darab járműre érkezett foglalás, ami 1.3 milliárd dolláros potenciális árbevételt jelent a Lucid számára. Novemberre a Lucid Air iránt komolyan érdeklődő, letétet is lehelyező potenciális vásárlók száma 17 ezerre nőtt. Ilyen számok mellett a Lucid elérheti idén a Wall Street 1.7 milliárd dolláros árbevételre vonatkozó becslését. A jelenlegi árfolyam mellett a Lucid részvényei a 2022-re becsült árbevétel durván harmincszorosán forognak.

A novemberi rally:

Novemberben látványos rallyt láthattunk a Lucid árfolyamában, melynek két fő katalizátora volt: A jó hírek a szállítások és a vállalat jövője kapcsán, valamint a Rivian bomba IPO-ja és szárnyalása. A lokális csúcson a Lucid piaci kapitalizációja meghaladta a 90 milliárd dollárt, ezzel a hetedik legértékesebb autógyártó volt, ekkor a Lucid értékeltsége magasabb volt, mint a Fordé vagy a General Motorsé.

David Trainer, a New Constructs vezérigazgatója szerint is nevetségesen magas volt ez az értékeltségi szint. Elgondolkodtató, hogy miért érnek ennyivel többet olyan startupok, aminek gyakorlatilag még alig van értékesítésük, és nincs gyártási tapasztalatuk sem, olyan vállalatoktól, amik több évtizedes múlttal rendelkeznek és évente több millió autót adnak el. Úgy tűnik, hogy a befektetőknek is feltűntek a magas értékeltségi szintek, számos részvény árfolyamában nagyobb mértékű korrekciókat láthattunk.

A gyengélkedések korszaka:

A Lucid 57.75 dolláros novemberi csúcsáról közel 35 százalékot esett, azonban a szeptemberi mélyponthoz képest még így is több mint 130 százalékos pluszban van a részvény. A CNN adatai szerint az elemzők átlagos célára 57 dollár, ami közel 50 százalékos felértékelődési potenciált jelent a jelenlegi, 38 dolláros szintről.

Sok hasonlóság fedezhető fel a Lucid és a Rivian között, a befektetők lelkesen keresik az „új Teslát”. Mindkét részvény árfolyama erősen spekuláción alapul, a befektetők vágya megtalálni a következő Teslát. Az elkövetkező időszakban valószínűleg továbbra is kifejezetten nagy volatilitást láthatunk majd az EV gyártó startupok árfolyamában. Azon félelmek, hogy a Fed esetlegesen az előzetesen vártnál hamarabb kezd kamatemelésbe kifejezetten negatívan érinti a spekulatív jellegű részvényeket.

Jelenleg is látható, hogy túl sok szereplő akarja kiragadni a maga részét az EV szektorból. A befektetőknek a fogyasztók ízlésvilágának potenciális megváltozásával is kalkulálni kell. Lehetelten megjósolni, hogy néhány év múlva melyik EV gyártó dizájnja lesz a legnépszerűbb. Az biztos, hogy lesznek nyertes vállalatok, akik óriási sikereket érnek el és milliószámra adják el az autóikat, míg mások elbuknak. A növekedési potenciál óriási.

A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!