A héten lép tőzsdére a Rivian
Az amerikai elektromos autógyártó, a Rivian Automotive a tervek szerint november 9-én, kedden lép tőzsdére. A Rivian piaci kapitalizációja már az IPO-t követően meghaladhatja például a Honda Motor market capjét, annak ellenére, hogy a Rivian még csak csekély mennyiségű járművet adott el. A Rivian első modelljének, az R1T névre keresztelt elektromos pickupnak a gyártása idén szeptemberben kezdődött. Összehasonlításképp a Honda évente durván 5 millió járművet gyárt le, amely 130 milliárd dolláros árbevételt eredményez. A japán autógyártó piaci kapitalizációja jelenleg több mint 51 milliárd dollár.
A 64 milliárd dolláros piaci kapitalizáció sokak számára abszurdum. A Riviannak gyakorlatilag még alig van értékesítése, és nincs gyártási tapasztalata sem. Azonban olyan támogatói vannak, mint a Ford Motor vagy az Amazon. A Rivian 2021 első felében mintegy 1.6 milliárd dollárt költött el a sorozatgyártás megkezdésével kapcsolatosan.
A Rivian nagy reményeket fűz az IPO-hoz. A legfrissebb SEC jelentés alapján a társaság 135 millió darab részvényt adna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Ez azt jelenti, hogy a Rivian durván 10 milliárd dollárnyi tőkét vonna be az IPO keretében. 73 dolláros árfolyam mellett a Rivian piaci kapitalizációja 64 milliárd dollár lenne.
David Trainer, a New Constructs vezérigazgatója szerint nevetségesen magas ez az értékeltségi szint. Ez azonban a szektor többi szereplőjéről is elmondható, és úgy tűnik, hogy a befektetőket egyelőre nem zavarja, hogy magas értékeltségen forognak az EV gyártók részvényei. Az elmúlt időszakban újra felerősödött az EV részvények iránti mánia, óriási rallyt láthattunk például a Tesla vagy a Lucid árfolyamában. Az EV szektor térhódítása elkerülhetetlennek látszik, minden jel arra mutat, hogy változás előtt áll az autóipar. Globálisan is egyre népszerűbbé válnak az elektromos vagy hibrid hajtással szerelt járművek és jelenleg úgy fest, hogy ez a tendencia folytatódhat a jövőben. Az autógyártók közötti verseny mértéke egyre inkább fokozódni látszik az EV szektorban, ahogy egyre több és több vállalat száll be.
Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a SUV-ok. Az eladott új autók közel fele SUV, 20 százaléka pickup. Ez egy átlagos (pandémia és chiphiány mentes) évben durván 9 millió SUV-ot és 4 millió pickupot jelent. A Rivian pont ebben a szegmensben próbál szerencsét.
A Rivian első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dollárról indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.
A Rivian a jelenlegi, Illinois-i Normalban található üzemében évente akár 200 ezer darab autót is letudna gyártani. Ezzel az EV startup 1.5 százalékos piaci részesedést tudhatna magáénak a SUV-ok és pickupok szegmensében. Az Amazontól már befutott egy 100 ezer darabra szóló rendelés.
Milyen tervei vannak a Riviannak a távolabbi jövőre nézve? Úgy becsülik, hogy az amerikai autóeladások 20 százalékát 2025-re az elektromos modellek teszik majd ki. Ha a Rivian fele olyan jól teljesítene, mint a Tesla, 2025-re évi 800 ezer darab autót értékesítene, az potenciálisan akár több mint 50 milliárd dolláros árbevételt is jelenthetne az EV startup számára. Sokan úgy gondolják azonban, hogy ezek túlzottan optimista becslések a vállalat jövőjét illetően. Az valószínűsíthető, hogy a tőzsdére lépést követően magas volatilitást figyelhetünk meg a Rivian árfolyamában.
A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Forrás: Barron’s