2024 október 05

A Toyota szerint a rendkívül magas nyersanyagköltségek 20%-kal csökkenthetik a nyereséget

A japán autógyártó közölte, hogy az áprilisban kezdődött pénzügyi évben az anyagköltségek több mint kétszeresére, 1,45 billió jenre, azaz mintegy 11,1 milliárd dollárra emelkedésére számít. A Toyota közölte, hogy az éves növekedésből mintegy 300 milliárd jent, azaz mintegy 2,3 milliárd dollárt tervez kompenzálni „költségcsökkentési erőfeszítésekkel”. A globális autóipar nagyjából másfél éve küzd az ellátási lánc problémáival. A félvezető chipek globális hiánya miatt szórványosan gyárakat zártak be és jelentősen csökkentették a járművek mennyiségét.

A Toyota a chiphiány első napjaiban jobban átvészelte az ellátási hiányt, mint néhány más autógyártó, de a magasabb infláció, a megnövekedett költségek és a további ellátási láncproblémák összeadódtak. A Covid-19 továbbra is problémát jelent. A Toyota kedden közölte, hogy a Kínában bekövetkező zárlatok miatt májusban legfeljebb hat napra felfüggeszti nyolc hazai gyár 14 gyártósorának működését.

A Toyota arra számít, hogy működési eredménye 2,40 billió jenre (19,7 milliárd dollár) csökken a folyó pénzügyi évben, szemben a márciusban véget ért előző pénzügyi év 3 billió jenjével (22,9 milliárd dollár). A nettó eredményt is 20%-kal 2,26 billió jenre (18,5 milliárd dollár) prognosztizálja, annak ellenére, hogy a várakozások szerint a globális kiskereskedelmi eladások rekordot fognak elérni ebben az időszakban. „Ez nagyon példátlan” – mondta szerdán a Toyota pénzügyi igazgatója, Kenta Kon a nyersanyagköltségekről.

Kon elmondta, hogy a vállalat belsőleg és beszállítóival együtt dolgozik azon, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse a költségeket, hogy elkerülje, hogy „egyszerűen emelje járművei árát” a fogyasztók számára. Elmondása szerint ez magában foglalhatja kevesebb nyersanyag felhasználását vagy az alacsonyabb árú alkatrészekre való átállást. „Érezzük a válságot, és tisztában vagyunk azzal, hogy folytatnunk kell ezeket az erőfeszítéseket” – mondta Kon. A Toyota a legújabb autógyártó, amely a költségek emelkedésére figyelmeztet. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk az inflációt okolta az elektromos járművei árának emeléséért.

A General Motors és a Ford Motor szintén jelentős költségnövekedésre figyelmeztetett idén. A Ford közölte, hogy nagyrészt arra számít, hogy árképzési ereje a termelés várható növekedésével együtt ellensúlyozni tudja a 4 milliárd dolláros nyersanyag-ellenszelet. Az autógyártó korábban 1,5 és 2 milliárd dollár közötti összegre prognosztizálta ezeket. Hasonló a helyzet a GM-nél is, amely a múlt hónapban megduplázta a 2022-re prognosztizált nyersanyagköltségeit 5 milliárd dollárra.

https://www.cnbc.com/2022/05/11/toyota-warns-raw-materials-costs-could-cut-profits-by-20percent.html