Mérséklődött a kínai szolgáltatóipar teljesítményének zsugorodása májusban, ám a szektorban működő vállalatokra továbbra is erőteljes, negatív hatást gyakoroltak a koronavírus-járvány aktuális hullámának megfékezésére alkalmazott korlátozások.

A Caixin Insight Group kínai kutatóintézet és az IHS Markit londoni székhelyű pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató közös felmérésének hétfőn közzétett adatai szerint a kínai gazdaság több mint felét kitevő szolgáltatóipar beszerzésimenedzser-indexe (BMI) májusban 41,4 pontra kapaszkodott vissza az áprilisi, 36,2 pontról. A BMI 50 pont fölötti értéke növekedést, az alatti pedig visszaesést jelez. Az áprilisi zsugorodás mértéke a legnagyobb volt 2020 februárja óta, amikor a járvány legelső felbukkanása nyomta rá bélyegét a gazdaságra, és a második legrosszabb azóta, hogy 2005 novemberében elindították a Caixin/Markit felméréseket. Bár a májusi adat javulást mutatott az előző hónaphoz képest, ám így is a második legrosszabb volt 2020 februárja óta, és a harmadik egymást követő hónapja tartó visszaesést jelezte.

Az új megrendelések állományának részindexe a negyedik egymást követő hónapja zsugorodott májusban. Bár a visszaesés mértéke enyhült az áprilisi, 26 havi mélypontról, a múlt hónapban is jelentős maradt. A felmérésben részt vevő vállalatok a járványügyi intézkedések ügyfélforgalomra és a kereslet általános körülményeire kifejtett hatását okolták az apadó megrendelések miatt. Az új exportmegrendelések állományának visszaesése szintén mérséklődött, de markáns maradt májusban is. A foglalkoztatottság a múlt hónapban tovább romlott, a szektorban alkalmazott leépítések üteme ráadásul az elmúlt 15 hónap legmagasabb szintjére gyorsult, noha így is mérsékelt maradt. A szolgáltatóipari vállalatokra nehezedő költségek májusban tovább emelkedtek, jóllehet a költségnövekedés mértéke az elmúlt 9 hónapban mért legalacsonyabb volt.

A vállalatok elsősorban a munkaerő, a nyersanyagok, az élelmiszerek, valamint az energia és a szállítás költségeinek növekedéséről számoltak be. Egyes vállalatok a megnőtt költségeiket a vevőikre hárították át, a szolgáltatások ára ezzel az áprilisi visszaesés után enyhén emelkedett májusban. Az üzleti várakozásokat tükröző részindex alapján a kínai szolgáltatóipari vállalatok májusban javuló derűlátással tekintettek az elkövetkező egy év kilátásaira. A részindex az elmúlt három hónap legmagasabb szintjére emelkedett, elsősorban amiatt, mert a vállalatok a járvány lecsillapodásával a piaci körülmények helyreállására számítanak. A szintén hétfőn közzétett, a feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokat is magában foglaló kompozit beszerzésimenedzser-index az áprilisi 37,2 pontról 42,2 pontra javult májusban – ismertette a távirati iroda.

A kompozit BMI ezzel a második legnagyobb mértékű visszaesést jelezte 2020 februárja óta. A zsugorodás ráadásul három egymást követő hónapja tart. A visszaesés mértéke ugyanakkor a feldolgozó- és a szolgáltató szektorban egyaránt mérséklődött a múlt hónapban. Vang Csö, a Caixin vezető közgazdásza az adatok tükrében úgy értékelte, hogy az aktuális járványhullám kedvezőtlen hatásai túlmutathatnak a 2020-ban tapasztaltaknál. Rámutatott: májusban ugyan valamelyest javult a feldolgozó- és a szolgáltatóipar teljesítménye, ám mindkét szektorban változatlanul visszaesést regisztráltak, a járványügyi korlátozások pedig különösen a szolgáltatóipart hozták nehéz helyzetbe. A vállalatokra továbbra is jelentős nyomást gyakorolnak a megnövekedett költségek – tette hozzá, – a munkaerőpiac pedig gyorsuló ütemben romlik a feldolgozóiparban és a szolgáltató szektorban egyaránt.