Kína saját fejlesztésű C919-es keskenytörzsű repülőgépe, amelyet az Airbus-Boeing duopólium gyártmányai konkurensének szánnak

A kereskedelmi üzemeltetés engedélyezésének az utolsó fázisába, a műszaki tanúsítvány megszerzéséhez érkezett azzal, hogy a tesztrepülőgépek teljesítették az összes előírt próbarepülési feladatot – jelentette be a gyártó cég.

Az állami tulajdonú repülőgépgyártó vállalat, a Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) hivatalos közösségi médiafelületén közölte, hogy a hat tesztrepülőgép befejezte a tesztelési feladatokat, és ezzel a fejlesztési program a kereskedelmi üzemeltetéshez szükséges tanúsítvány megszerzésének utolsó szakaszába léphet a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóságnál. A saját fejlesztésű és gyártású polgári utasszállító repülőgép forgalomba állítása mérföldkövet jelentene Kína azon törekvésében, hogy feljebb lépjen a gyártási ellátási láncban. A kínai COMAC jelentheti majd a harmadik opciót a száznál több ülőhelyes repülőgépek piacán, miután a Boeing és az Airbus átvették az Embraer és a Bombardier modelljeinek a gyártását. A Boeing 737 MAX és az Airbus 320neo típuscsaládok közvetlen konkurensének tervezett C919-es keskenytörzsű (egy folyosós) repülőgép-program 2008-as elindítása után számos technikai problémába ütközött és az amerikai exportellenőrzés szigorítása is hátráltatta a projekt kivitelezését – közölte a távirati iroda.

A gép első üzemeltetője az állami tulajdonú China Eastern Airlines légitársaság lesz, amely tavaly márciusban öt C919-es repülőgépre adott le megrendelést. A wuhani önkormányzat tulajdonában lévő Changjiang Daily című napilap július 8-i beszámolójában azt írta, hogy a légitársaság a tervek szerint augusztusban veszi át az első példányt.