Az Ipar 4.0 gyártási technológiákkal és új tevékenységekkel növeli mátranováki gyárának versenyképességét az Alstom a következő években – közölte a társaság.

A közlemény szerint az Alstom a mátranováki forgóvázkeret-gyártó üzemének fejlesztésére vonatkozó terveit bemutatta Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek, aki pénteken a gyárba látogatott. Az Alstom közleményében kiemelte, a vállalat célja, hogy európai gyárainak többségébe Magyarországról szállítsa a vasúti forgóvázakat. A magyar mobilitási piac egyik meghatározó foglalkoztatója és gyártóvállalata Mátranovákon magas minőségű, személy- és gyorsvonatokhoz, metrókhoz és villamosokhoz használt, hegesztett acél forgóvázkereteket gyárt, amelyeket 100 százalékban európai gyáraiba exportál. A tervezett fejlesztésekkel nem csak a gyártás volumene, de annak helyi hozzáadott értéke is növekedhet.

Az Alstom a jövőben európai gyárainak többségét a Magyarországon készült forgóvázakkal tervezi ellátni – írják a közleményben. Ismertetik, hogy a forgóvázkeret a vasúti kocsik egyik legfontosabb eleme, erre szerelik fel a tengelyeket, rugókat és fékeket, ezért részegység minősége meghatározó a vasúti biztonság szempontjából. Az Alstom mátranováki gyára ezen részegységek gyártására specializálódott, amelyből évente 1600-1800 darabot készít. A Mátranovákon gyártott termékeket jelenleg kizárólag Németországba és Franciaországba exportálják, ahol az Alstom német, francia, osztrák, olasz, spanyol, svájci, belga, svéd magán vasúttársaságok számára gyártott vasúti járműveibe építik be.

A közlemény idézi Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, aki elmondta, Nógrád megye gazdaságának meghatározó szereplője az Alstom mátranováki gyára, amely további fejlesztések előtt áll. Ehhez a befogadó környezet mellett fontos a versenyképes oktatási, képzési és beszállítói rendszer, amelynek fejlesztése a kormány feladata. A tájékoztatás szerint Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungária Zrt. vezérigazgatója elmondta, összhangban a kormány vasúti járműgyártásra vonatkozó stratégiájával, a tervezett fejlesztésekkel képessé kívánják tenni mátranováki gyárukat a hazai vonatok és metrószerelvények, valamint mozdonyok és egyéb vasúti járművek forgóvázainak helyben történő gyártására.

A közleményben ismertetik, hogy az Alstom a mátranováki üzemének jelenlegi 660 fős létszámát növelni tervezi a következő években. A fiatal munkavállalók bevonása érdekében a cég együttműködik a miskolci egyetemmel, helyi képzési központokkal, valamint elindította a kereskedelmi és iparkamara által akkreditált, saját szakmai képzési programját is. Az Alstom mátranováki gyárának exportvolumene évi 35-40 millió euró, amely a tervezett fejlesztésekkel összhangban várhatóan növekedni fog. Ennek elérése érdekében a vállalat fokozottan épít majd a mintegy 150 magyar vállalkozást is magában foglaló beszállítói hálózatára, és növelni tervezi a mintegy 3,7 milliárd forint értékű magyarországi beszerzéseit. A magyarországi érdekeltség része az Alstom 7000 munkavállalót foglalkoztató Közép- és Kelet-Európai (CEE) klaszterének, amelyben 9 országban gyártó-, további 8 országban pedig kereskedelmi képviselettel van jelen a vállalat ismertette a távirati iroda.

A cég Budapesten kereskedelmi irodát tart fenn, mátranováki forgóvázkeret-gyárában pedig, amely Nógrád megye egyik legnagyobb munkaadója, több mint 660 embert foglalkoztat. Az Alstom termékportfóliója a nagysebességű vonatoktól, mozdonyoktól, metrókocsiktól, egysínű vasúttól és villamosoktól az integrált rendszerekig, testreszabott szolgáltatásokig, infrastruktúráig, biztosítóberendezésekig és digitális mobilitási megoldásokig terjed. Világszerte mintegy 150 000 Alstom gyártmányú vasúti jármű üzemel, miután a Bombardier Transportation 2021. január 29-én csatlakozott az Alstomhoz, a kibővült csoport összesített árbevétele 14 milliárd eurót tett ki a 2021. március 31-ig lezárult 12 hónapban. A franciaországi székhelyű Alstom jelenleg 70 országban van jelen, és több mint 70 000 alkalmazottat foglalkoztat.