Franciaországban a könyvesboltok megmentése és az igazságos piaci verseny érdekében három eurós kiszállítási díjat vezetnének be az interneten megrendelt könyvekre – közölte a francia kormány.

A körülbelül 1200 forintos szállítási díjat minden 35 euró (14 ezer forint) alatti internetes rendelésre kiszabnák, hogy a könyvesboltokat – amelyek néha akár 7 eurót (2800 forint) is kiszámláznak a megrendelt könyvek szállítására – ne szorítsák ki a piacról az olyan internetes kereskedőóriások, mint az Amazon vagy a francia Fnac webáruház. Noha a francia törvény – hasonló okokból – 2014 óta tiltja a könyvek ingyenes kiszállítását, a többi közt az említett cégek is kijátsszák a szabályokat, és mindössze egy eurocentet (4 forint) számolnak fel kiszállítási díjként a megrendelt könyvekre. A szóban forgó törvényjavaslatot múlt decemberben már elfogadták ugyan, a kormánynak azonban még dűlőre kell jutnia a szállítási díj végleges összegéről. Amint ez megvan, a kormány értesíteni fogja az Európai Bizottságot a törvényről. A új szabályok azután léphetnek hatályba, hogy a bizottság jóváhagyta. “Amellett, hogy ez (az intézkedés) segít a könyviparnak alkalmazkodni a digitális korszakhoz, egyúttal helyreállítja az egyensúlyt az online kereskedelmi felületek és a könyvesboltok között” – fogalmazott a francia kulturális és pénzügyi tárca közös közleményében. Indoklásuk szerint az online kereskedők a rendelés végösszegétől függetlenül gyakorlatilag ingyen szállítják ki a könyveket, a hagyományos könyvesboltok azonban nem tudják felvenni a versenyt az ilyen alacsony szállítási díjakkal – közölte a távirati iroda.

Hozzátették: a 35 euró feletti rendeléseknél megmaradhat az egycentes szállítási díj gyakorlata, így akár jobban megéri majd több terméket egyszerre megvásárolni, hiszen a végösszeg hamar átlépheti a 35 eurót. A francia könyvárusok szakszervezete (SLF) pénteki nyilatkozatában közölte, hogy a három eurós kiszállítási díj nem célravezető, hiszen a boltok számára a kiszállítás mindenképpen veszteséges. Azt javasolják a kormánynak, hogy csökkentse a postai költségeket a könyvesboltok számára. A Franciaországban 2019-ben eladott 435 millió könyv több mint húsz százalékát interneten keresztül vásárolták meg. Eközben a mintegy 3300 független franciaországi könyvesbolt piaci részesedése egyre csökken az online webáruházak támasztotta verseny miatt.