Rendkívüli Hírek:

2024 szeptember 20

Szuperoptimista lett hirtelen a gazdaságkutató intézet

A GKI márciusban mindenekelőtt a kiviteli többletet becsülte alul. Idén a lakossági fogyasztás várhatóan 3-4%-kal, a beruházás 6%-kal emelkedik. A belső és külső egyensúly viszont feltehetőleg rosszabb lesz a márciusban feltételezettnél.

A GKI prognózisai 2021-re

 2018201920202021
(tény)szeptemberdecembermárciusjúnius
GDP termelés105,4104,695,0104,5103,7104,3107
Mezőgazdaság (1)104,1100,493,2100100104105
Ipar (2)103,3104,195,1104104,5106110
Építőipar (3)115,1113,090,6108105107109
Kereskedelem (4)110,8110,8101,2104106
Szálláshely-szoláltatás, vendéglátás (5)104,7106,567,892103
Szállítás és raktározás (6)106,5105,283,7104104106109
Információ, kommunikáció (7)110,4108,8106,1105105106106
Pénzügyi szolgáltatás (8)104,9108,1103,4103102103103,5
Ingatlanügyletek (9)104,598,994,81051009999
Szakmai, tudományos, műszaki tevékenység (10)109,6106,592,8107107107107
Közigazgatás, oktatás, egészségügy (11)100,9100,396,5102102103107
Művészet, szórakoztatás (12)107,6106,590,6105105103103
Magnövekedés (2)+(3)+(4)+(5)+(6)+(7)+(8)+(9)+(10)106,8105,993,1105104103104
GDP belföldi felhasználás107,1106,095,0104,5103,3105105,7
Egyéni fogyasztás104,5104,297,4103103103,5103,5
Állóeszköz-felhalmozás116,4112,292,7107104106106
Export (áruk és szolgáltatások)105,0105,893,3107,5107,5107,5110,5
Import (áruk és szolgáltatások)107,2107,296,1107,5108108,5109
Fogyasztói árindex (előző év = 100)102,8103,4103,3103,8103,5103,9104,2
Munkanélküliségi ráta (éves átlag)3,73,54,34,54,54,14,1
Államháztartási egyenleg a GDP százalékában (ESA)-2,3-2,0-8,1-5-7-6,5-7,5
Folyó fizetési és tőkemérleg egyenlege    
Milliárd euró3,42,01,011,52,5-0,5
GDP százalékában2,51,40,70,71,11,7-0,3

Forrás: KSH, GKI         

A világgazdaságban a korábban gondoltnál gyorsabb növekedés és áremelkedés, növekvő deficit és differenciálódás várható. Az Európai Bizottság tavaszi előrejelzése szerint az EU összevont GDP-dinamikája 2021-ben várhatóan 4,2% lesz, az azóta napvilágra került információk azonban ennél gyorsabb növekedést valószínűsítenek. A globális gazdaság és az egyes országok gazdasági növekedésének fő kockázata az oltási programok hatékonysága, a járvány újabb hullámának kialakulása, illetve e folyamat most gondoltnál gyorsabb lecsengése. Kérdéses a háztartások fogyasztási és megtakarítási hajlandóságának alakulása.

Az EU konjunktúraindexe már tavasszal elérte a járvány okozta válság előtti szintjét, majd májusban hároméves csúcsára került. A GKI konjunktúraindexe májusban és júniusban ugyancsak elérte tavaly év eleji, vagyis a járvány előtti szintjét.

Miközben a gazdaságpolitikában folytatódik az egycentrumú, állam- és nem piacközpontú, lojalitásalapú gazdaság- és társadalomirányítás kiterjesztése, éles vita alakult ki a Pénzügyminisztérium és az MNB között a magas államháztartási hiány inflációs hatásáról. A választások előtt a kormánynak egyaránt politikai érdeke a gyors növekedés és a minél kevésbé magas infláció. Feltehetőleg ezzel magyarázható a kormányzat gazdasági „kétfejűsége”. A valóban irreális mértékben magas 2022. évi deficitet a választások után feltehetőleg haszontalan beruházások visszafogásával kell majd kezelnie az akkori kormánynak.

A beruházási aktivitás idén eddig csak a költségvetési és a háztartási szektorban erősödött, a vállalkozói szférában még nem. Idén a reálkereset és a reálnyugdíj 4% körüli mértékben emelkedhet (utóbbi a 13. havi nyugdíj első hetének és a nyugdíjprémiumnak köszönhetően). A fogyasztás növekedése a jövedelmek differenciálódása miatt 3,5% körüli lehet.

A GDP várhatóan már idén meghaladja a 2019. évi szintet, az ingatlanszektor kivételével minden ágazatban növekedés várható. Az iparban a bruttó termelés kissé 10% fölött, az építőiparban 8-9%-kal bővülhet, a kiskereskedelmi forgalom növekedése 5% fölött lehet. Az áru- és szolgáltatásexport várhatóan mintegy 1,5 százalékponttal bővül gyorsabban az importnál, a cserearányok, főleg az olaj árának emelkedés miatt mintegy 1%-kal romlanak. A teljes külkereskedelmi aktívum 10 milliárd euró körüli lehet.

A foglalkoztatásban a tavalyi jelentős, ám a GDP-visszaesés mértékétől elmaradó létszámcsökkenést és a munkanélküliség emelkedését idén stagnálás, az év eleji hullámzást a tavasz végétől várhatóan javulás követi. Ha nem robban be újabb járvány, éves átlagban a tavalyihoz hasonló, annál kissé magasabb, valamivel 62% feletti foglalkoztatási ráta, és a tavalyhoz közelálló, 4,1%-os munkanélküliség várható.

A még tavaly kora nyáron elfogadott 2021. évi költségvetés idén tavaszi módosítása a korábban a GDP 2,9%-ára tervezett deficitet jóval e fölé, 7,5%-ra emelte. (Ez alig kisebb a 2020. évi 8,1%-os deficitnél.) Ez megegyezne az EU átlagával, de a régióban a harmadik legmagasabb lenne.  A pénzforgalmi hiány a korábbi 1491 milliárd forintról 3990 milliárd forintra emelkedett. A GKI 7,5% körüli GDP-arányos hiányra és 80% alá kerülő államadósságra számít.

A továbbra is élénkítő költségvetési politika következtében a látványos szigorító lépések megkezdését hirdető monetáris politika nem lesz képes az infláció érdemi csökkentésére; éves átlagban 4,2%-os áremelkedés, 1,2% körüli év végi alapkamat és éves átlagban 350-355 forintos euró várható.

A javuló külkereskedelmi egyenleg ellenére az Audi hatalmas, 6 milliárd eurós osztaléka miatt jelentős deficit várható. A GKI ennek megfelelően idén a folyó fizetési mérleg mintegy 4,5 milliárd eurós hiányára (a GDP 3%-a), s a mintegy 4 milliárd euró EU-transzfer ellenére a finanszírozási képesség negatívvá válására (-0,5 milliárd euró, azaz a GDP 0,3%-a) számít.