Újabb fontos lépések a fenntartható légiközlekedés felé
A holland királyi légitársaság újabb fontos lépést tesz a légiközlekedés karbonsemlegessége felé: mostantól minden Amszterdamból induló járatot teljesítő repülőgépébe legalább fél százalékos arányban fenntartható kerozint (SAF) tölt. Az utasok azonban ennél nagyobb mennyiséget is megválthatnak.
A KLM vállalati és áruszállítási SAF-programjának köszönhetően a holland légitársaságnak már most is jelentős részesedése van a fenntartható kerozin piacán, de jelentős fejlődési potenciál mutatkozik ezen a téren. Ennek érdekében a vállalat úgy döntött, hogy minden Amszterdamból induló repülőgépébe legalább fél százalékos arányban tölt fenntartható kerozint. Ennél jelentősen nagyobb arány kiszolgálásához az előállítástól a szállításon át a kiszolgálásig minden résztvevőnek szorosan együtt kell dolgoznia és stratégiát kell rá alkotni.
2022. január elsején Franciaország kötelező SAF-keverést vezetett be, és bár Hollandiában nincs ilyen szabályozás, a KLM a Párizsi Klímaegyezménnyel összhangba hozott klímacéljai elérése érdekében úgy döntött, önkéntesen vállalja az alternatív üzemanyag eddiginél nagyobb mértékű használatát.
A KLM által vásárolt fenntartható kerozin a teljes életciklusra vetítve legalább 75 százalékkal képes a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni a hagyományos tüzelőanyaghoz képest, ezért rendkívül fontos a használata. Mivel előállítása nagyon korlátozott, ezért négyszer annyiba kerül, mint a normál kerozin.
A fél százalékos keverés plusz költséget jelent, a KLM ezért az út hosszától és a foglalt utazási osztálytól függően 1-12 eurót számol fel jegyenként. A rövidtávú, turista osztályú jegyek esetében 1 euró a plusz költség, míg 12 eurót a hosszútávú, üzleti osztályú utasok fizetnek. Ezt a foglalási rendszer automatikusan a jegy árához adja, így minden utas hozzájárul újabb mennyiség vásárlásához, mivel a befolyó összeget kizárólag alternatív kerozin vásárlására fordítja a társaság.
Azok, akik ennél is többet akarnak segíteni, a CO2ZERO program keretében nagyobb mennyiség vásárlását is támogathatják a karbonkibocsátás kompenzálásával.
2011-ben a KLM volt a világon az első légitársaság, amely kevert üzemanyaggal kereskedelmi járatot teljesített, tavaly februárban pedig szintetikus kerozinnal repült a társaság egyik gépe. A holland vállalat használt sütőolajból, vagy faipari melléktermékekből előállított üzemanyagot vásárol, a fél százalékos keveréshez szükséges mennyiséget már lekötötte.