Nagy változást hozhat a Fortescue Metals group kettős projektje
A vállalat hatalmas elismerést kapott múlt héten az Australasian Centre for Corporate Responsibility-től, amellyel nagyon elégedettek lehetnek. A vállalat a fogyasztói által termelt Scope 3-as kibocsátások csökkentésén törekednek. A tervüket, miszerint 2040-re teljesen ki szeretnék iktatni ezt a fajta kibocsátást, egy merész, de dicséretre méltó tervként tartják számon az országban. Azonban ez nemcsak egy önzetlen cél lenne a vállalat részéről. Ez egy profittermelő terv, amely keretében a Fortescue eladja a teljes mértékben tulajdonában lévő leányvállalata, Fortescue Future Industries által kifejlesztett technológiát és zöld hidrogént az acélgyártó ügyfeleinek. Tehát a vállalat egy üzleti lehetőséget lát céljának megvalósításában, ezért beszélhetünk egy kettős projektről. Meg szeretné tisztítani a légkört, azáltal, hogy segíti ügyfeleit a takarításban. Ezzel együtt reméli, hogy a befektetőinek is tud segíteni. A Fortescue terve nagyon átgondolt. 2030-ra kitűzött célja, hogy az ügyfelei acélgyártási kibocsátását 7,5 százalékkal csökkentse, ez további 10 évvel később már a 100 százalékot kellene, hogy elérje. Rengeteg bányászati cég 2050-re tervez nettó nulla szén-dioxid kibocsátást. Ezeket a cégeket erős kritika éri a Fortescue-től, aki szerint a 2050 az már túl későn van.
Hatalmas erőfeszítések, de meddig tart ki a lelkesedés?
Négy kulcsfontosságú elképzelés hajtja a változás motorját. A Fortescue ércfuvarozó flottájának áttérése zöld üzemanyagra, a vas- és acélgyártás kibocsátásának csökkentése megújuló energia felhasználásával, olyan módszerek kidolgozása, amelyek segítségével a vas és cement alacsony hőmérsékleten és előállítható, és a folyamat során a szenet szeretnék zöld hidrogénnel helyettesíteni, valamint új fuvarozókat is zöld energia használatára szeretnének biztatni. Ezekre a modern változtatások kutatására és fejlesztésére évente 400-600 millió dollárt terveznek felhasználni. Igaz, hogy a dicséretre méltó terv mozgatórugója a háttérben meghúzódó üzleti lehetőség, azonban ilyen nagyszabású projektnél, amelynek ekkora hatása lehet a környezetre, nehéz a vállalatot hibáztatni profitorientáltsága miatt. Bízzunk benne, hogy a nyereségmotívum elég erős lesz, és a tervüket sikeresen végrehajtják. A kínai kormány által bevezetett korlátozások, valamint az Evergrande összeomlása következtében az országnak sokkal kevesebb acélra van szüksége és ez Ausztrália gazdaságára is befolyással van. A vasérc árak nagyot zuhantak. Elizabeth Gaines a Fortescue Metals group vezérigazgatója is elmondta, hogy nagy meglepetésként érte őket ez a zuhanás, de továbbra is fontosnak tartja, hogy jól pozícionálják magukat ezekben a nehéz időkben. Valószínűleg ez is hatással lehetett az új profittermelői újítások bevezetésére. „A legfontosabb számunkra, hogy nagyon alacsony költségű termelők vagyunk, és pontosan ebben a helyzetben szeretnénk lenni,” mondta Elizabeth Gaines.
Vasérc életútja
A vasérc hatalmas ingadozásokon ment át az elmúlt pár hónapban. 2021 májusában még az elmúlt évtized legmagasabb pontján volt 1 tonna vasérc ára. A 62 százalék vastartalmú vasérc 205-220 dolláros tartományban mozgott tonnánként. Ez azonban a kínai hatóságok által kiállított korlátozások közepette, augusztus elején erőteljes zuhanásba kezdtek és egészen a 100-120 dolláros szintig süllyedtek. Szeptember közepén beállt 120-as szintet azóta is tartja, hiszen a korlátozások nem enyhültek Kínában. Az anyaggyártok továbbra is a hatóságok nyomása alatt vannak, hogy intenzív energiahiány közepette, amely az elmúlt évtized legsúlyosabb energiahiánya volt Kínának, alacsony kibocsátási szintet tartsanak fenn, beleértve a kényszerleállásokat. Jelentések szerint az acélgyárak több, mint 80 százaléka karbantartási tevékenység miatt felfüggesztette tevékenységét. A Peking környezetvédelmi agendája, valamint a pandémiával kapcsolatos bizonytalanságok párosulva a fosszilis tüzelőanyagok háttérbe szorulásával mind a háztartásokat, mind a gyárakat áram nélkül hagyták. 2021 harmadik negyedévében a vasérc 49 százalékot csökkent, amely az első veszteséges negyedév volt 2020 Q1 óta. Egyelőre várni kell, hogy kiderüljön merre is mozdul tovább az ár, amely jelenleg a 125-130 dolláros szint környékén mozog. Nem látni nagyobb ugrást egyik irányba sem. Viszont bármilyen változás Kína szabályozásában, amely az egyik legnagyobb importőre a vasércnek, szignifikáns változást eredményezhet.
Forrás
https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore