
Milliárdokat loptak el a magyarok bankszámláiról – Az MNB a bankokat is felelőssé tenné
Továbbra is milliárdokat lopnak el a magyarok számláiról többségében online csalás formájában. Az idei első negyedévben 8,5 milliárd forintnyi összeget tulajdonítottak el az emberek bankszámláiról a csalók. Ebből a kártyás csalás 2,7 milliárd volt, utalásos visszaélés pedig 5,8 milliárd volt az év első negyedévében. A legtöbb esetben az ügyfelek viselik a veszteséget, de az MNB változást sürget és a bankok is felelőssé válhatnak.
Elképesztően sok volt az elektronikus pénzforgalomban a visszaélések száma. Az elektronikus pénzforgalom pénzügyi visszaéléseiről is beszámolt az MNB a legújabb statisztikájában. 2025 első három hónapjában közel 8,5 milliárd forintot loptak el a csalók a magyar lakosság bankszámláiról A legtöbb kárt ezúttal is az ügyfelek állták, de a jövőben változhatnak a kárviselési szabályok és a bankoknak nagyobb felelősség juthat – derül ki a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adataiból.
Közel 8,5 milliárd forint kár egyetlen negyedév alatt
Az idei első negyedévben 5,8 milliárd forintot utalásos visszaélésekkel, további 2,7 milliárdot kártyás csalásokkal szereztek meg a bűnözők. Ez az összeg nagyságrendileg megegyezik az előző negyedév értékeivel, vagyis a pénzügyi visszaélések mértéke továbbra is magas szinten stagnál.
Egy év alatt 34 milliárd forintot loptak el
A legutóbbi 12 hónapos időszakban a csalók összesen 34,2 milliárd forintot tulajdonítottak el a magyar bankszámlákról. Ebből 23,5 milliárd forint átutalásos, míg 10,7 milliárd forint kártyás visszaéléshez köthető. A 2024 első negyedévi kiugró érték után most visszaesés látható az átutalásos károknál. Viszont a kártyás csalásoknál az érték növekedett 9,33 milliárdról 10,7 milliárdra.
Az ügyfelek viselik a károk zömét
Az MNB közlése szerint az ügyfelek az átutalásos csalásoknál a károk több mint 99 százalékát viselték, kártyás visszaéléseknél pedig mintegy 80 százalékot. Az MNB célja, hogy a kárviselési felelősség egy részét a bankok is átvállalják főként azokban az esetekben, amikor a pénzintézet nem alkalmazott erős ügyfél hitelesítését. De abban az esetben is fontos a pénzintézetek felelőssége, amikor a a csalók a bank nevében manipulálták az ügyfelet.
Hollandiában már sikerült csökkenteni az ügyfelek kárait
A jegybank szerint a holland példa jól mutatja, hogy megfelelő szabályozással csökkenthetők az ügyféloldali károk. Egy éven belül 69 százalékkal csökkent a lakossági veszteség. Magyarországon a hasonló lépések akár több tízmilliárd forintos terhet is róhatnak a bankszektorra, ha a szabályozás átalakul.
Adathalászat és manipuláció a bankszámlákról való visszaélések módszerei
Az elkövetők továbbra is az ismert módszerekkel dolgoznak. A legtöbb visszaélés mögött vagy adathalász emailek, vagy álbanki telefonhívások állnak. A visszaélés továbbra is ugyanaz mint korábban. Érdekes, hogy a pszichológiai manipuláció és az adathalászat továbbra is nagy számban van jelen a kártyás és az átutalás formájában történő visszaéléseknél.
Ezek mind az ügyfelek figyelmetlenségére, sürgetésére és megtévesztésére épülnek – a technológia csak másodlagos.
Címlapkép forrása: Unsplash
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.