2024 november 14

Magyar szakértők forradalmasítják az ingatlanpiacot

Az ingatlanpiac – ahogy szinte az összes üzletág – rálépett a digitalizáció útjára, amihez egy magyar ingatlanközvetítő globális viszonylatban is hamar alkalmazkodott. Egy piaci újítás forgatja fel az állóvizet, ami bonyolult algoritmusokat és saját mesterséges intelligenciáját használja az ingatlanok hatékonyabb eladásához.

Még bizalmatlanok vagyunk

Ahogy a legtöbb, nagy tömegeket érintő technológiai innováció térhódításakor, úgy az ingatlaneladás digitalizálódását is övezi egy negatív visszhang. Ennek oka lehet az emberi kontaktus és a szakértelem feltételezett hiánya, vagy a felhasználókban nehezen kiépülő bizalom egy új megoldás iránt.

Az ingatlanpiac digitalizációja a fejlett országokban is csupán néhány éve kezdődött, a rövid idő ellenére azonban az okostechnológiákra alapuló ingatlanközvetítés elképesztő sikerességgel működik. Angliában és az Egyesült Államokban temérdek mennyiségű adat áll az ingatlanközvetítő vállalkozások rendelkezésére, akik ezeket az adatokat használják fel a hirdetési technológiákhoz és a pusztán adatok mentén működő online értékbecsléshez. Ezeket a technológiákat finomította és hozta el hazánkba a Livlia, az első magyar digitális ingatlaniroda.

„Technológiai oldalról megközelítve úgy látjuk, most van arra lehetőség, hogy az ingatlannal kapcsolatos adatok és a szakértelmünk alapján értéket adjunk az emberek számára. A hibrid ingatlanközvetítés rengeteg problémát old meg az ingatlantulajdonosoknak, a hirdetések menedzselésével kezdve a folyamatosan csörgő telefonon át az adás-vétellel járó jogi kérdésekig. Az online ingatlanközvetítés leveszi ezeket a terheket a tulajdonos válláról és segít az ingatlant gyorsan de optimális áron értékesíteni.” – meséli Ercsey-Orbán Péter, a Livlia ügyvezető igazgatója.

Rengeteg szektorban segít a digitalizáció

Legyen szó bármely piacról, a fejlett országokban tevékenykedő vállalatok a digitalizációval és az automatizációval igyekeznek pénzt és időt spórolni mind az ügyfeleiknek, mind pedig saját maguknak. Ha egy cégnek magasak a működési költségei, azt a vásárlóik szenvedik meg, hiszen nekik kell azt a plusz költséget kifizetni, hogy az adott cégnek megérje a termék vagy szolgáltatás árusítása. A digitális megoldásokkal optimalizálhatóak azok a folyamatok, amelyek a felhasználók számára fölöslegesek, a cég számára pedig drágák és időigényesek voltak. A vásárló számára így gyorsabb és olcsóbb lesz a termék, a cég pedig több vásárló igényét tudja kiszolgálni.

Gyorsabb és olcsóbb lehet az eladás, transzparensebb a vásárlás

Az innováció a technológiában mutatkozik meg, de felmerül a kérdés, hogy egy konkrét ingatlan adás-vétel szereplői ezt hogyan érzékelik? A piaci átlaghoz képest a hibrid ingatlanközvetítő közel harmadannyi idő alatt képes egy ingatlant értékesíteni, teszi mindezt egy lényegesen alacsonyabb közvetítői díjért, ami szintén a digitalizált folyamatoknak köszönhető. Az online ingatlaneladást választó tulajdonosok így jelentősen gyorsabban és kevesebb költséggel tudnak ingatlant értékesíteni a digitalizált megoldások segítségével. Amit viszont fontos kiemelni, hogy a digitalizált működés értelmében az online ingatlanközvetítő szolgáltatások az ingatlanbemutatást a tulajdonosra bízzák.

„Ha pontos a célzás, akkor nincs szükség rá, hogy az ingatlant esetenként 10-15 embernek is bemutassuk, elég 2-3 érdeklődő, akik a megtekintés után ajánlatot tesznek. Ez akkor mehet ilyen ’flottul’, ha a hirdetések és az előszűrés professzionálisan és alaposan működik, amiben a legjobb tudomásunk szerint magasan az élén járunk a hazai és a regionális ingatlanpiacnak.” – mutatott rá a szakértő.

A hagyományos ingatlanközvetítői szolgáltatással ellentétben a hibrid ingatlanközvetítés lerövidíti az értékesítési időt, megóvja a pénztárcát az irreális közvetítői díjaktól, és lecsökkenti az emberi kontaktusok számát, ami – vírustól függetlenül is – sokak számára egy hatalmas pluszt jelent.