Hetven százalékkal nőtt az álláshirdetések száma
Az állásportál HR-körkép 2021 című friss, reprezentatív kutatásából ugyanakkor kiderült, hogy a munkaerőhiány differenciáltan jelenik meg és ágazatonként eltérő mértékben. Példaként említették, hogy az IT szektorban a 2019 előtti időszakhoz képest is többet kell küzdeniük a cégeknek és a toborzást végző szakembereknek egy megfelelő jelöltért. Általánosságban elmondható, hogy a sok nyitott pozíció miatt az álláskeresőknek több lehetőségük nyílt válogatni az ajánlatok között, emellett a munkahelyekkel összefüggő preferenciáik is megváltoztak: a home office lehetősége a váltás egyik legfontosabb motivációs tényezőjévé vált.
Kiemelték, ebben a helyzetben a megfelelő munkavállalók megszerzése és megtartása kulcsfontosságú, egyúttal fokozott kockázatot jelent a cégek számára a dolgozók elveszítése. Korábban a bizonytalan helyzet miatt az emberek kevésbé mertek munkahelyet váltani, az álláshirdetések számának növekedésével viszont a munkakeresési kedv is jelentősen nőtt. A jelen körülmények között a vállalatoknak nehezebb elérniük, megszólítaniuk a számukra megfelelő álláskeresőket, ezt pedig a toborzásra fordított kiadások emelkedése is jól mutatja.
A megkérdezett vállalatok 29 százaléka válaszolta azt, hogy több pénzt fordít toborzásra, és mindössze 7 százalékuk költ erre kevesebbet, mint tavaly. Ugyanakkor 2020-ban a munkaadóknak csak 13 százaléka növelte a folyamatra fordított kiadásait, 14 százalékuk viszont csökkentette azokat. A felmérésben résztvevő cégek 39 százaléka 10 embernél kevesebbet foglalkoztató kisvállalkozás, a válaszadóknak szintén 39 százalékánál a dolgozók létszáma 11 és 49 között mozog, míg egyhatoduknál az alkalmazottak száma 50-249 között alakul, 6 százalékuk pedig 250-nél több embert foglalkoztat – ismertette a távirati iroda.
A megkérdezettek 1 százaléka fedi le az 1000 embernél többet foglalkoztató nagyvállalatokat.