Házhoz szállítás: 125 százalékkal nőtt a rendelések száma a járvány harmadik hulláma idején
A világjárvány a fogyasztói tendenciákban is érezteti hatását, ezt jól mutatja, hogy az idei, márciusi lezárást követően a házhoz szállítások száma több mint duplájára nőtt a megelőző időszakhoz képest. A fogyasztói szokások jelentős változását az e-kereskedelem fellendülése kísérte, amelyet az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló házhoz szállítási megoldásokat kínáló cseh startup, a DoDo tavalyi évre vonatkozó statisztikái is megerősítenek. Az ügyféligények azonnali megválaszolása napjainkban alapvető elvárás, amelyben a startup is jeleskedik, a leggyorsabb kiszállítás például 2 perc és 34 másodperc volt, a KFC megbízásából. A fogyasztók egyre nagyobb mennyiségben rendelnek tartós termékeket, ezt jól mutatja, hogy a DoDo egy-egy alkalommal 96 palack ásványvizet, illetve 80 kilogrammnyi állateledelt és macskaalmot is házhoz szállított.
A McKinsey legfrissebb nemzetközi felmérése szerint itthon az elmúlt évben 2 millió ember használja a korábbinál aktívabban a digitális felületeket, s ezzel Magyarország élen jár a digitalizációban. A DoDo ebben a rendkívüli, a járványkorlátozásokkal és az e-kereskedelem fellendülésével fémjelzett időszakban kezdte meg hazai működését. Az elmúlt egy év összesített adatai alapján a vállalat bemutatja a legérdekesebb magyarországi házhoz szállítási trendeket és statisztikákat.
A járványhelyzet gyökeresen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat és a vásárlási trendeket Magyarországon. A weben át rendelt élelmiszerek közül az ásványvizek, a zöldségek, a tej, az üdítők és a tartós élelmiszerek voltak a legnépszerűbbek. A hétvégén leadott rendelések során a zöldségfélék és a húskészítmények voltak inkább kelendőek, míg hétköznapokon fagyasztott, előfőzött vagy félkész élelmiszereket rendeltek a fogyasztók, ami az otthoni munkavégzés elterjedésével magyarázható. A rendelések számát tekintve a szerda számított a legforgalmasabb napnak, átlagosan 100 százalékkal több megrendelést adtak le a vásárlók ezeken a napokon, mint vasárnaponként, ami a hét legkevésbé aktív napjának bizonyult.
2020 márciusában, a kormány által elrendelt korlátozások első pár napjában negyedével nőtt az online megrendelések száma. A vásárlások teljes száma 2020 áprilisában 50 százalékkal emelkedett a pandémiát megelőző időszakhoz képest. A tavaly őszi második lezárás kezdetén harmadával nőtt a házhoz szállítások száma, majd egy további 43 százalékos növekedés volt tapasztalható a 2021 márciusi csúcsot követő hónapban, amikor 125 százalékkal több megrendelést regisztráltak a járvány előtti időszakhoz képest. Ez a tendencia jól mutatja, hogy a vásárlók egyre jobban hozzászoktak ahhoz, hogy a legkülönfélébb termékeket is beszerezhetik online rendelések útján. Érdekes változás, hogy a korábban megszokottnál nagyobb mennyiségek házhoz szállítását igénylik a fogyasztók. A vállalat egy alkalommal 96 palack ásványvizet szállított ki egy vásárlónak, és olyan megrendelést is kézbesítettek, amely 80 kilogrammnyi macskatápot és macskaalmot tartalmazott.
Az adatok alapján a számok jelenleg csökkenő tendenciát mutatnak, ám az első lezárás idején regisztrált értékeknél még most is magasabbak. A teljes képet a szezonalitásból eredő ingadozások is befolyásolhatják.
„Az első lezárás alkalmával azt tapasztaltuk, hogy az emberek pánikszerű vásárlásba kezdtek. Az olyan tartós élelmiszerek, mint a liszt, az olaj és a konzervek, nagyon népszerűek voltak, és sokan rendkívül nagy mennyiséget halmoztak fel ezekből a termékekből. A házhoz szállítások ebben az időszakban mind mennyiségükben, mind gyakoriságukban megduplázódtak. A gyorsan változó fogyasztói igényekkel elsősorban az olyan adatközpontú, mesterséges intelligencia-alapú megoldások képesek lépést tartani, mint amilyet mi is kifejlesztettünk a DoDo-nál” – mondta Sáfár Károly, a vállalat képviselője. „A második és a harmadik lezárás során már más tendenciákat tapasztaltunk. A rendelt mennyiségek nem voltak kiugróan magasak, azonban a rendelési gyakoriság jelentősen emelkedett. Az emberek felismerték, hogy nem kell felhalmozniuk a különböző élelmiszereket, és egyre többen, egyre gyakrabban éltek a házhoz szállítás lehetőségével ahelyett, hogy személyesen keresték volna fel az üzleteket.”
Az ünnepek idején is megugrott a házhoz szállítások száma. Karácsony előtt egy négynapos csúcs volt megfigyelhető, a megrendelések száma hozzávetőlegesen harmadával nőtt. A húsvét előtti rendelésszám 12 százalékos megugrása nem volt kiemelkedő, ebben az időszakban többen részesítették előnyben az élelmiszerüzletekben történő vásárlást.
A DoDo adatvezérelt logisztikai és utolsó két kilométeres megoldása révén rendkívül hatékony szállítási módot, és különösen gyors, akár fél órás határidőn belüli kézbesítési szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A vállalat futárjai azonban sokszor még ezt is felül tudják múlni, például az átlagos szállítási idő a KFC megrendelések esetén 23 perc 46 másodperc, a leggyorsabb futárfeladat teljesítése pedig 2 perc 34 másodperc volt.