Odacsapott jókorát a jegybank
A jegybank tíz bankot érintő témavizsgálatban tekintette át, hogy a jogszabályban rögzített határidőben és megfelelő tartalommal küldik-e meg a fogyasztóknak a szerződéskötést követő tájékoztatásokat; a vizsgálatok minden intézménynél hiányosságokat tártak fel. A közlemény szerint hibákat tártak fel a fogyasztói kérésre történő egyedi kimutatások 90 napon belüli rendelkezésre bocsátása, az előtörlesztési igény esetén a kapcsolódó információk, az előtörlesztéssel járó következményeket tartalmazó tájékoztatás átadása, valamint az Országos Betétbiztosítási Alapra (OBA) vonatkozó tájékoztató aktualizálása, illetve a betétekkel kapcsolatos rendszeres tájékoztatás terén.
A pénzügyi intézményeknek minden év január 31-ig kell megküldeniük a fizetési számlákhoz kapcsolódó előző évi tranzakcióik éves összesítését és azok díjait áttekinthetően tartalmazó díjkimutatást. A vizsgált bankok többsége a díjkimutatások egy részét csak a 2020. január 31-ei határidőn túl küldte meg ügyfeleinek. Az MNB a fizetési kötelezettség elmaradásánál a Központi Hitelinformációs Rendszerbe (KHR) történő adattovábbítással összefüggésben is hiányosságot tárt fel. A jogszabályi elvárások szerint a KHR adattovábbítást megelőzően 30 nappal és az adattovábbítást követő 5 munkanapon belül tájékoztatni kell az adósokat.
A vizsgálat a bankok több mint felénél talált olyan ügyfeleket, akiknek csak a jogszabályi határidőn túl küldték meg az értesítéseket. A fizetési számlák, valamint a hitelszerződések lezárását követően a pénzügyi intézményeknek 30 napon belül egyértelmű, közérthető és teljes körű kimutatást kell küldeniük. E tájékoztatási kötelezettség terén mind a 10 vizsgált intézménynél merültek fel hiányosságok. Az MNB a feltárt hiányosságokra tekintettel összesen 64,7 millió forint bírságösszeg kiszabásáról döntött, ugyanakkor a jegybank figyelembe vette, hogy a problémák nem a teljes ügyfélkört érintették – ismertette a távirati iroda.
A határozatokban foglalt hiányosságok megszüntetésére tett banki intézkedéseket az MNB nyomon követi és a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a felügyelt intézményeknél a fogyasztói tájékoztatások megfelelőségének ellenőrzésére – olvasható a jegybank közleményében. Az MNB a Budapest Bankot, a CIB Bankot, a Duna Takarék Bankot, az Erste Bankot, a MagNet Bankot, az MKB Bankot, OTP Bankot, a Raiffeisen Bankot, a Takarékbankot és az UniCredit Bankot vizsgálta, az egyes hitelintézetekre kiszabott bírság 4,8 ás 9,5 millió forint között mozgott.