A világ összes pénzét elköltjük reklámra
A globális reklámbevételek 2026-ban el fogják érni az ezer milliárd dollárt, miközben a streaming szolgáltatók a reklámalapú előfizetésektől és az élő sporteseményektől várják a növekedés fellendülését. Globális mozizás és zenei világturnék hajtják a szórakoztatóipart – derül ki a PwC Global Entertainment & Media Outlook kiadványából, mely a 2024-28 közötti időszakra vonatkozóan elemezte a szórakoztató- és médiaipar kilátásait.
A tanulmány főbb megállapításai:
- 2023-ban tovább növekedett a globális szórakoztató- és médiaipar (E&M), és összbevétele 5%-os emelkedéssel elérte a 2,8 ezer milliárd dollárt.
- A globális E&M bevételek az előrejelzések szerint 3,9%-os összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) 2028-ban 3,4 ezer milliárd dollárig emelkednek.
- Az USA a legnagyobb E&M piac, ahova a globális kiadások egyharmada áramlott tavaly.
- A gyors növekedést mutató nagyobb piacok közül Kína (7,1%) és India (8,3%) tűnik ki, de a kevésbé érett országok E&M piaca még ennél is gyorsabb ütemben növekszik: Indonézia 8,5%, Nigéria 10,1%-os CAGR-ral 2028-ig.
- A globális reklámbevételek a következő öt évben az E&M ágazat teljes növekedésének 55%-át fogják adni, az internetes reklámozás pedig az összes reklámkiadás 77,1%-át fogja kitenni 2028-ig.
- A streaming stagnálását reklámalapú változatokkal és élő sportesemények bevezetésével próbálják ellensúlyozni a szolgáltatók, de a piac konszolidációját az előfizetés-szolgáltatók összekapcsolása is hajtja.
- Az e-sportokat is magában foglaló globális játékipar az E&M univerzum egyik leggyorsabban fejlődő ágazata, 2023-ban 4,6%-os növekedéssel 227,6 milliárd dolláros bevételt ért el.
- A személyes, valós, technológia által támogatott területek, például az élő zenei előadások és a globális mozizás növekednek a legnagyobb mértékben: a mozi- és koncertjegyek eladásából származó bevételek a világszintű fogyasztói kiadások 2023. évi nettó emelkedésének 38,6%-át teszik ki.
- A zenei világturnéknak köszönhetően 26%-kal nőttek az élőzenei előadásokból származó bevételek és a teljes zenei piac bevételeinek több mint felét adták.
- A moziipar a számos nagy sikerű bemutatónak köszönhetően 30,4%-os növekedést tudott felmutatni.
„Az emberek egyre inkább online fogyasztják a tartalmakat, ezért a szórakoztató- és médiaipari vállalatoknak azokon a felületeken kell kapcsolódniuk a vásárlóikhoz, ahol a legtöbb idejüket töltik” – emelte ki Kerekes Antal, a PwC technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.
„A streaming szolgáltatók újításai már most eredményt mutatnak, hiszen a vezető szolgáltató az elmúlt negyedévben 8 millióval növelte előfizetőinek számát, miután 2023-ban fellépett a jelszómegosztással szemben. Ugyanígy, a 2024-es párizsi olimpia – az első ilyen világszintű esemény – teljes programja elérhető élőben egy másik streaming platformon, ami minden bizonnyal jelentős előfizetőszám-növekedést fog náluk is eredményezni” – hangsúlyozta a szakember.