A Sony-részvények zuhanása a válasz a Microsoft gigaakvizíciójára
A befektetők valószínűleg attól tartanak, hogy a Sony PlayStation részlegével nőni fog a verseny, valamint növelheti a félelmüket, hogy a Microsoft néhány népszerű játékot elszívhat a japán szórakoztatóipari óriás platformjairól.
A Sony egy ideje megelőzi a Microsoftot a saját gyártói játékok portfóliójával, ami lehetővé teszi számára, hogy megőrizze előkelőbb helyét a konzolok háborújában. Amennyiben viszont a Microsoft lezárja az Activision felvásárlását, akkor a Call of Duty franchise-tól a World of Warcraftig hatalmas sikeres játékokból álló portfóliója lesz. Ez a tartalom segítheti a Microsoft előfizetési stratégiáját a Game Pass-szel kapcsolatban, amely havidíjas szolgáltatás, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különböző eszközökön elérjék a játékok könyvtárát. A Sony „PlayStation Plus” és „PlayStation Now” szolgáltatásainak riválisa.
Amikor a konzolgyártók birtokolják a játékstúdiót, gyakran kizárólagossá teszik ezeket a játékokat a platformjukon. Az olyan játékok, mint a Call of Duty, jelenleg PlayStation-ön és Xbox-on is elérhetők. A befektetők azonban attól tartanak, hogy a Microsoft eltávolíthatja ezeket a játékokat a PlayStation platformjairól, így az amerikai vállalat vonzóbb tartalmat biztosít a rivális Sony számára.
„Kétségtelen, hogy ez az üzlet gyengíti a Sony pozícióját a piacon” – mondta Piers Harding-Rolls, az Ampere Analysis játékkutatási igazgatója szerdán közzétett feljegyzésében. „Attól függetlenül, hogy az Activision Blizzard tartalma fokozatosan exkluzívvá válik az Xbox platformokra és szolgáltatásokra, az Xbox Game Pass új kiadásainak beillesztése számos nagyobb játékfranchise esetében – köztük a Call of Duty – aláásni fogja a Sony üzletét. A Sony profitált abból a lehetőségből, hogy időzített exkluzív tartalmat tud kialkudni a Call of Duty számára, de ez most veszélyben van.”
Túlreagálás lenne az egész?
A Sony néhány éve sokat fektet az exkluzív tartalmakba, ami lehetővé tette számára, hogy olyan egyedülálló slágerjátékokat hozzon a PlayStationre, mint a Spider-Man és a The Last of Us. Emellett pedig beruház a virtuális valóságba is, és ebben a hónapban levette a leplet a PlayStation VR2 névre keresztelt második generációs headsetről is.
Serkan Toto, a tokiói, japán székhelyű Kantan Games tanácsadó cég vezérigazgatója szerint a Sony valószínűleg továbbra is az erős tartalomra fog összpontosítani. „A Sony továbbra is kiszorítja a kasszasikereket, ehhez nem férhet kétség” – mondta Toto. „Úgy gondolom, hogy a piac ma Japánban teljesen túlreagálta a helyzetet” – tette hozzá.
Magától a Sony-tól sem idegenek a felvásárlások, bár közel sem akkora, mint a Microsoft. Tavaly a japán cég bekebelezett néhány kis stúdiót, köztük a Valkyrie Entertainmentet, a God of War sikerjáték készítőjét. Toto szerint a Sony valószínűleg további felvásárlásokra fog vadászni. „Természetesen a Sony visszavághat: továbbra is megvannak a saját, legjobb házon belüli stúdióik a világ minden táján, a PlayStation továbbra is erőteljes márka a játékok terén, és a Sony számára is vannak lehetőségek felvásárlásokra” – mondta.