
Zöld reklámokkal etetik az utasokat? – Léptek a fogyasztóvédők a légitársaságok ellen
Túl sok zöld ígéretet hangsúlyozó reklám jelenik meg a légitársaságoknál – ezt elégelte meg a világ fogyasztóvédelmi hálózata. Az ICPEN szerint ideje pontos, érthető és hiteles tájékoztatást adni a fenntarthatósági vállalásokról. A GVH is csatlakozott a figyelmeztetéshez.

Elég a zöld marketingből. Nem tűrik tovább a félrevezető légitársasági reklámokat. Forrás: Unsplash
Világos, pontos és valósághű környezetvédelmi állításokat követelnek a légiközlekedési szektorban működő cégektől a világ fogyasztóvédelmi hatóságai A hatóságok szerint ideje véget vetni a túlzó vagy félrevezető „zöld ígéretet hangsúlyozó reklámnak” – derül ki az ICPEN májusi nyílt leveléből, amelyhez a Gazdasági Versenyhivatal is csatlakozott.
Pontosabban kell kommunikálniuk a légitársaságoknak
Az ICPEN (Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat) nyílt levélben fordult a légiforgalmi szektor szereplőihez, amelyben egységes elvárásokat fogalmazott meg a kereskedelmi kommunikáció zöld állításaival kapcsolatban. A dokumentumot 17 nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság írta alá, köztük a magyar Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is.
A cél egyszerű, érthető és hiteles tájékoztatás a fenntarthatósági törekvésekről, elkerülve a túlzásokat és a homályos fogalmazásokat.
Kerülni kell a zöld szerepének túlzását és félrevezető ígéreteket
A nyílt levél szerint a „zöld állítások” – vagyis a cégek környezetbarát működésre vonatkozó kijelentései – nem lehetnek homályosak, túlzottan általánosak vagy túlzóak a szolgáltatások környezeti hatásait illetően.
Az ICPEN külön kiemelte a légiközlekedési szektor esetében elengedhetetlen, hogy a szén-dioxid-kiegyenlítésre, fenntartható üzemanyagokra és környezetbarát fejlesztésekre vonatkozó információk legyenek egyértelműek és pontosak. Továbbá hiteles, elfogadott minőségi szabványokkal alátámasztottak legyenek.
A cél a fogyasztók ne dőljenek be a „zöld állítású hitegetésnek”
A GVH kiemelte, a zöld állítások nem kelthetnek félrevezető benyomást sem a légitársaság egészének működéséről, sem a repülés általános környezeti hatásairól. Vagyis egy fenntartható üzemanyaggal kapcsolatos újítás nem igazolhatja, hogy egy cég teljes tevékenységét „zöldnek” állítsák be a reklámokban.
Nemzetközi együttműködés a tisztességes tájékoztatásért
Az ICPEN-t 1992-ben alapították Londonban, célja az volt, hogy világszinten összehangolja a fogyasztóvédelmi fellépéseket, és közös alapelveket fogalmazzon meg. A mostani fellépés is ezt szolgálja, hogy a légitársaságok felelősen és átláthatóan kommunikáljanak az egyre fontosabb környezeti kérdésekről.
Címlapkép forrása: Unsplash