
Vaj van az Aston Martin füle mögött
A cég február elején jelentette be, hogy 17 590 autóját kénytelen visszahívni, mert kiderült, hogy probléma van a Kínában gyártott gázpedálok öntvényével, annak gyártásához nem az előírásnak megfelelő anyagot használták fel, ezért könnyebben eltörhetnek.
A kínai központi média kisvártatva szakmaiatlansággal vádolta meg a brit autógyártót azt állítva, hogy maga az Aston Martin volt az, amely nem ragaszkodott „állítólagos” szigorú szabványaihoz, az ellátási lánc folyamatában szereplők ellenőrzéséhez.
Több felelős is van
A megvádolt beszállító, a sencseni Shenzhen Kexiang Mould Tool Co eleve tagadta, hogy közvetlen kapcsolatban állt volna az Aston Martinnal, s ezt később a cég londoni központjában is megerősítették. Az is kiderült, hogy a másodlagos beszállító, a Fast Forward Tooling (FFT) valójában egy egyszemélyes kis iroda a Londontól 160 kilométerre lévő Leicestershire-ben.
A sencseni vállalat 2013 áprilisa óta szállított az FFT-nek, és állítása szerint legfeljebb 700 autóhoz lehet köze. A kisvállalkozás vezetője azt nyilatkozta, nem értik, miért tartják őket kizárólagos felelősnek, amikor a visszahívások a 2007-ben gyártott autókat is érinti, ám az ő cégük 2010 augusztusában alakult.
A másik gyanúsított nem is létezik
A másik megvádolt kínai cég, a tungkuani Synthetic Plastic Raw Material Co., Ltd., nincs is bejegyezve Kínában.
Kínai szakértők azt vetik az Aston Martin szemére, hogy nem közölte a visszahívások valódi felelőseit, pontos okát, viszont elhárította a felelősséget, ami a minőségellenőrzésből rá hárul.A szakemberek elismerik ugyanakkor, hogy az ellátási lánc költségmegtakarítást szem előtt tartó kiterjesztésével a gyártók gyakran kockáztatják a termelés minőségét. A partnerek gondatlan kiválasztásával azonban – mint jelen esetben – valójában a gyártó, az Aston Martin jó hírnevét veszélyeztetik – jegyzik meg.
A kínai állami minőségfelügyelet az elmúlt hétvégén külön közleményt tett közzé a visszahívásokról, amelyek Kínában több mint ezer, 2007 novembere és 2013 decembere között gyártott autót érintenek. A közlemény szerint ez a harmadik alkalom, hogy az Aston Martin ugyanazon okból kezdeményezett visszahívást. A kínai főhatóság intézkedett a brit luxusautók kereskedőinek ellenőrzéséről és a vámszerveket is fokozott figyelemre intette.
Az Aston Martin korábbi közlése szerint a visszahívás a megadott időpontban gyártott jobbkormányos autóit érinti, amelyek az elmúlt hat év teljes kibocsátásának háromnegyedét teszik ki. A cég Európában több mint hétezer, az Egyesült Államokban pedig több mint ötezer autót hívott vissza.