
Újraindult a Fiat-gyár
A Renault francia, majd a Fiat olasz járműgyártó cégcsoport törökországi munkásai a múlt héten indítottak sztrájkot, kevesebb mint egy hónappal a törökországi parlamenti választások előtt bérköveteléseik nyomatékosítására.
Magasabb bért akarnak
A dolgozók azért sztrájkolnak, mert a Bosch egyik, autóalkatrészeket gyártó üzemében 60 százalékos fizetésemelést kaptak az ottani dolgozók. Ezt a bértöbbletet akarják ők is megkapni.
Hatalmas szelet a török autógyártásból
A Renault-nak a török hadsereg nyugdíjalapjával közösen tulajdonolt nagyvállalata, az Oyak Renault, valamint a Fiat és a Koc török holding ellenőrzése alatt álló Tofas török autógyártó cég is egyaránt az északnyugat-törökországi Bursa városban, a török autóipari szektor központjában működteti gyárát. A törökországi autógyártásból az Oyak Renault és a Tofas több mint 40 százalékos szeletet hasít ki.
Az autógyári munkások azzal vádolták szakszervezetüket, a Turk Metalt, hogy nem a munkavállalók érdekeit képviseli, hanem összejátszik a munkaadókkal. A munkabeszüntetés átterjedt a nagy autógyárak több beszállítójára is, ami miatt szerdán leállították a termelést az amerikai Ford törökországi leányvállalatának két üzemében is Kocaeli városban.
A két Ford-üzemben csütörtök éjjel indították újra a termelést. A tiltakozási hullám kiindulópontjában, a Renault bursai üzemében pénteken is folytatódott a sztrájk, mert a bértárgyalásokon nem született megállapodás.
Letartóztatások
Eközben a városi közigazgatási bíróság beidézett 47 munkást, akiket azzal gyanúsítanak, hogy törvénytelen munkabeszüntetést robbantottak ki. A büntetésük akár három év szabadságvesztés is lehet.
Jean-Christophe Kugler, a Renault eurázsiai régióért felelős vezetője az isztambuli autószalonon tett látogatásán csütörtökön kijelentette, hogy a francia vállalat felülvizsgálhatja törökországi befektetéseit, ha a munkaügyi vita instabilitást eredményez.