2024 november 16

Folytatódik az Apple Pay botrány – Újabb pénzlevonások magyar felhasználóktól

Újabb kellemetlenségek érhetik a magyar felhasználókat az Apple fizetési rendszerével kapcsolatban, ugyanis több bejelentés is érkezett a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) téves pénzlevonásokról. Egy olvasónk például 13 alkalommal észlelt váratlan levonást bankszámlájáról az éjszaka folyamán, az Apple rendszerén keresztül, amelyeket az Apple Pay rendszere okozott, és amelyekről csak reggel értesült. Az érintett azonnal felvette a kapcsolatot a magyar ügyfélszolgálattal, ahol azt a választ kapta, hogy nem tudnak semmit a problémáról, és javasolták, hogy 1-2 nap múlva érdeklődjön ismét.

Az Apple Pay nem először csinálja ezt

Ez az újabb botrány azért is riasztó, mert nem először történik hasonló incidens. Június végén az már számoltunk be arról, hogy a magyar App Store rendszerhibája miatt a világcég tévesen több magyar bankszámláról is pénzt vont le. Az egyik áldozatot 550 ezer forintnyi kár érte, miután 5 perc alatt 74 tranzakció zajlott le a számláján, majd a bankja végül letiltotta a kártyáját. Ezek az esetek jellemzően korábbi Apple előfizetésekre vagy Apple Pay tranzakciókra vonatkoztak, melyeket a rendszer újra és újra megterhelt.

Az Apple a múltkori incidens során csak jelentős késéssel küldte meg a téves tranzakciók listáját a kártyatársaságoknak, amelyek végül intézkedtek a problémás összegek visszatérítéséről. Az MNB szintén lépett, és felszólította a bankokat, hogy gyorsan kártalanítsák az érintett ügyfeleket. A károsultak nagy része a július elején már visszakapta az összegeket, de a hiba miatt körülbelül kétmilliárd forintnyi levonás történt. A júniusi ügy tanulságaként most a bankok gyorsabban reagálnak, ám az újabb probléma ismét aggodalomra ad okot az Apple Pay használói körében.

Mi áll a háttérben?

A fizetési problémák hátterében az úgynevezett „recurring payment”, azaz megújuló fizetési megoldások állnak, amelyek az Apple Pay rendszeren keresztül is elérhetők, és az online szolgáltatók körében egyre elterjedtebbek. Gergely Péter pénzügyi szakértő szerint a felhasználóknak érdemes külön bankkártyát használniuk ezekhez az online tranzakciókhoz, és csak annyi pénzt tartaniuk rajta, amennyi fedezi a várható előfizetési díjakat. Az online kártyákhoz beállítható alacsony fizetési limit is fontos védekezési eszköz, amely megakadályozhatja, hogy nagyobb összegeket vonjanak le tévedésből vagy visszaélés esetén.

A szakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy az SMS-alapú értesítések helyett érdemes push üzeneteket használni, amelyekkel időben értesülhetünk minden tranzakcióról, így elkerülhetjük az esetleges meglepetéseket. Az Apple Pay rendszerével történő fizetésekről is azonnal értesítést kaphatunk. A mobilalkalmazások gyorsan jeleznek minden 1 forint feletti fizetésről, ezáltal megkönnyítve a felhasználók életét, és csökkentve az adatlopások vagy visszaélések kockázatát.

Az MNB és a Magyar Bankszövetség továbbra is figyelemmel kíséri a helyzetet, és rendszeres tájékoztatást nyújt a fejleményekről. Bár a mostani esetek száma kevesebbnek tűnik, az érintetteknek érdemes fokozottan figyelniük számláikra, hogy megelőzzék a nagyobb anyagi károkat és elkerüljék a problémákat az Apple Pay használata során.

Forrás: index.hu