2025 május 26

Újabb Opel-beruházás lesz Szentgotthárdon

Példátlan rekordnak nevezte a miniszterelnök, hogy újabb szentgotthárdi beruházást jelentett be az Opel. Orbán Viktor az autógyár elnökhelyettesével közösen tartott keddi budapesti sajtótájékoztatón hangsúlyozta: arra még nem volt példa, hogy egy olyan beruházás után, mint amilyen a 2012 őszén átadott szentgotthárdi Opel-motorgyár volt, még fél év sem telik, és már egy újabb projektről születik megállapodás. Ha pedig egy olyan gyár, mint az Opel fél évvel egy hatalmas gyárának avatása után újabb fejlesztésről dönt, az azt mutatja, hogy „ők, akik itt vannak, tudják, hogy a magyar gazdaság kiszámítható” – mondta a kormányfő.

Az Opel elnökhelyettese közölte: a beruházás nyomán több mint 80 új eszközt állítanak munkába, és évente százezernél is több motort bocsátanak majd ki. Így a teljes szentgotthárdi Opelberuházás 1990 óta már mintegy 1,4 milliárd eurót tesz ki – hangsúlyozta Joachim Koschnicke.

Az Opel szentgotthárdi gyárát a General Motors (GM) 1990-ben alapította. A gyárban 1992 óta gyártanak személyautókhoz készülő középkategóriás benzinmotorokat, amelyeknek a szentgotthárdi üzem kizárólagos gyártója az Opel európai gyárai számára. Ezen kívül más GM márkákhoz is szállít motorokat, és megmunkált motoralkatrészeket.

A szentgotthárdi gyárban 1996 szeptemberében indult el a hengerfejgyártás, amely a világ egyik legmodernebb gyáraként kezdte meg működését a magyarországi társaság honlapja szerint. 2000-től Allison típusú autóbuszok és tehergépjárművek számára készülő automata sebességváltók szerelésével is foglalkozik az üzem, amelyek globális exportra kerülnek. 2006-ban pedig új tevékenységként indult el a személygépjármű sebességváltók felújítása, valamint a motororsó javítás.

Az Opel európai vezetése 2010 szeptemberében döntött három új motorcsalád gyártásának elindításáról. A tervezett beruházás értéke eléri az 500 millió eurót, és további 800 fő felvételét igényli 2015-ig. Az új gyár alapkövét 2011. április 12-én Orbán Viktor miniszterelnök és Nick Reilly az Opel/Vauxhall elnöke helyezte el.

Az Opel új motorgyárában január közepén indult el a rendes üzem. A terveknek megfelelően február 8-án megkezdte az első újgenerációs, közvetlen befecskendezést és turbófeltöltést alkalmazó 170 lóerős 1,6 literes benzinmotorok gyártását, és még az idén indul az 1,6-os dízelek gyártása is.

A szentgotthárdi gyár 2012-ben 30 százalékkal 293 ezer darabra növelte a termelést. A motorok felét az amerikai kontinensre, a General Motors észak-amerikai és mexikói gyáraiba szállították. Az 1,6 literes és 1,8 literes benzines erőforrások gyártása 2013-ban folytatódik, és a tervek szerint a tengerentúli kiszállítások aránya tovább nő, a magyar motorokat újból szállítják Kínába, Ausztráliába és Thaiföldre is.

A márka a személygépkocsi- és kisteherjármű- értékesítésben ismét az első helyre került Magyarországon 2012-ben, ezt a piacinál kétszer nagyobb bővüléssel érte el. Miközben a teljes magyarországi piac 13,1 százalékkal nőtt tavaly (63 959 gépkocsit helyeztek forgalomba) az Opel 26 százalékos növekedést ért el 7775 darab eladásával. Ez 12,16 százalékos piaci részesedést biztosít a márkának.

A GM európai érdekeltségénél – amelyhez az Opel és brit testvérmárkája, a Vauxhall mellett még a Chevrolet márka tartozik – a január-szeptemberi időszakban az értékesített kocsik száma 818 ezer volt, ami 13 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A gyártott kocsik száma az egy ével korábbi 940 ezerről 718 ezerre csökkent. A társaság előrejelzése szerint az év egészében nagyjából 1,4 milliárd euró lesz a működési veszteség, a nullszaldót legkorábban az évtized közepére érhetik el.