2025 május 25

Újabb mélyponton az európai újautó-értékesítések

Az értékesítések 6,3%-kal 1,18 millió darab járműre csökkentek az elmúlt hónap során az egy évvel korábbi 1,25 millió darabos szinthez képest. Az első féléves forgalom 6,7%-kal 6,44 millió darab autóra mérséklődött. 1996 óta nem volt ilyen gyenge hónap, mint a mostani június, továbbá az idei első féléves adatok 1993 óta a legrosszabbak.

A kedvezőtlen autópiaci adatokhoz nagymértékben hozzájárultak az európai országok magas munkanélküliségi rátái is. A piaci vélekedések szerint a mostani 12% feletti ráta kitarthat az idei év végéig, amely igencsak megnehezítheti a piaci feltételeket. A Renault és a Peugeot vezetői szerint az idei évben 5%-kal zsugorodhat az európai gépjárműpiac, amely sorozatban már a 6. éves visszaesés lehet.

Az egyes piacokat tekintve az öt vezető európai piac közül négy jelentett csökkenést az elmúlt hónapban. Németország újautó-eladásai 4,7%-kal estek vissza, míg a legnagyobb zsugorodást Franciaország könyvelhette el 8,4%-kal. Egyedül az Egyesült Királyságban nőttek az értékesítések, ott június folyamán 13%-kal bővült a forgalom.

Európa második legnagyobb autógyártója, a Peugeot eladásai 11%-kal estek az elmúlt hónapban. A szintén francia Renault gyár megrendelései 0,9%-os emelkedést mutattak, köszönhetően a vállalat tulajdonában álló Dacia 16%-os növekedésének. A General Motors forgalma 9,9%-kal zsugorodott, nagyrészt a Chevrolet 23%-os keresletcsökkenésének köszönhetően. A GM tulajdonában lévő Opel megrendelései 7,2%-kal estek az elmúlt hónapban. Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen értékesítései 4,4%-kal csökkentek Európa szerte június folyamán. A legnagyobb mértékű visszaesést a VW luxusautó szegmense, az Audi jelentette mínusz 8.9%-kal. A világ vezető luxusautó gyártója, a BMW  forgalma 7,7%-kal csökkent Európában. A Daimler AG értékesítései a két nagy riválisával szemben 0,6%-os növekedést mutattak, köszönhetően a Mercedes teljesítményének. A csillagos márka értékesítései 2%-kal tudtak emelkedni az elmúlt hónapban, köszönhetően az A-osztályos és a CLA modelleknek. A Daimler tulajdonában lévő Smart márka értékesítései 11%-kal zuhantak az öreg kontinensen.