2024 november 16

Továbbra is stabil a Budapest Bank

2012 első félévében is nyereségesen működött, a kulcsfontosságú szegmensekben pedig tovább növekedett a Budapest Bank. A pénzintézet erős likviditását és stabilitását mutatja, hogy tovább javult hitel-betét aránya és likviditási rátája. A magyar számviteli szabályok szerint készült konszolidált (nem auditált) 2012. első félévi beszámolója szerint a bank 9,7 milliárd forintos adózás utáni eredményt ért el – közölte a cég.


A nyereséges működés fenntartásában kiemelt szerepet játszott a kkv hitelezés terén elért kétszámjegyű növekedés, az évtizedes prudens hitelezési gyakorlat és a fegyelmezett költséggazdálkodás.

A negatív piaci tendenciák ellenére a bankcsoport adózás előtti eredménye a tavalyi év azonos időszakához képest szinten maradt (13,3 milliárd forint), míg az adózás utáni eredmény 13%-kal 9,7 milliárd forintra csökkent. A végtörlesztési veszteséget a bank 2011 év végén elszámolta.

A bank mérlegfőösszege stabil maradt (908,9 milliárd forint) annak ellenére, hogy a devizahitelek egyösszegű végtörlesztésével a bank jelzáloghitel-portfoliója csökkent. Mindezt azonban ellensúlyozta a svájci frank árfolyam ingadozása (2012. félév végére 219 forintról 239 forintra erősödött 2011 első félévhez képest). A Budapest Bank csoport ügyfelekkel és hitelintézetekkel szembeni követelésállománya kis mértékben csökkent (637,5 milliárd forintra), ügyfelekkel és hitelintézetekkel szembeni kötelezettségállománya szinten maradt (731 milliárd forint).

A pénzintézetet 2012 első félévében is fegyelmezett költséggazdálkodás jellemezte, aminek következtében a működési költségek az előző év azonos időszakának megfelelő szintet értek el (18,2 milliárd forint). A bankcsoport 2012 első félévében nem tapasztalt jelentős portfolióromlást, 2011 első félévéhez képest az értékvesztésképzés szinten maradt.

„A Budapest Bank csoport az idei év első félévében is nyereségesen gazdálkodott, így változatlanul a magyar pénzügyi piac egyik legeredményesebb szereplője. A kiemelt szegmensekben, így a vállalati hitelezés illetve lízing, a lakossági hitelkártyák és folyószámlanyitások területén a kihívásokkal teli gazdasági helyzet ellenére is célkitűzéseinknek megfelelően növekedést értünk el. A jövőben egyrészt továbbra is erősíteni kívánunk a kis- és középvállalati szegmensben, emellett még nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni a lakossági folyószámlákra, az elsődleges bankkapcsolatokra és az ügyfélkiszolgálás minőségére ” – mondta Zolnai György, a bank elnök-vezérigazgatója.

A lakossági hitelpiac zsugorodásának megfelelően a bankcsoport lakossági hitelállománya az elmúlt egy évben 8,5%-kal 428,3 milliárd forintra csökkent. Ugyanakkor az előző év azonos időszakához képest növekedett az első félévben kihelyezett új jelzáloghitelek volumene (12,2 milliárd forint), ami elsősorban a végtörlesztés hatásának tulajdonítható. A bank hitelkártya követelés állománya ugyancsak növekedett (4%-kal 36,7 milliárd forintra), többek között a sikeres TESCO partneri program és a Credigen hitelkártya portfoliójának átvétele eredményeképpen. A bank az elmúlt évben több mint 70 ezer új hitelkártyát bocsátott ki.

A vállalati hitelezési piac folyamatos csökkenése ellenére a Budapest Bank Business, a bank kis- és középvállalatokra szakosodott üzletága tovább erősítette pozícióját a kkv szegmensben: a pénzintézet kihelyezett hitelállománya (lízing üzletág nélkül) 12%-kal 245,4 milliárd forintra növekedett. A lízing üzletág kiemelkedően jól teljesített: az első félévben az előző év azonos időszakához képest 23%-kal nagyobb értékű (8,8 milliárd forint) állományt helyezett ki. A negatív piaci tendenciákkal szemben elért jó eredmények mögött többek között az ügyfelek számára kiszámítható, következetes üzlet- és hitelezési politika, illetve az ennek köszönhetően stabil ügyfélkapcsolatok állnak. Az üzletág eredményességét tovább erősítik a korábban kialakított stratégiai partnerségek – pl. az Eximbankkal, valamint az Európai Beruházási Alappal kötött együttműködési megállapodások, vagy a Széchenyi Kártya Programban való részvétel –, illetve az innovatív termékek, mint például az exportfaktoring vagy az agrárvállalkozások számára kínált hitelmegoldások. A Budapest Bank Business elsősorban a feldolgozóiparban, az agráriumban és az exportra termelő vállalatoknál kívánja tovább erősíteni pozícióját.