Xiaomi – Lehet az Apple és Samsung ellenfele?
A Xiaomi vasárnap piacra dobta felsőkategóriás okostelefonját. Így kíván hasítani magának egy szeletet a csúcskategóriás piacból. Ezzel együtt pedig egy alternatívát kínálni az Apple és Samsung által dominált okostelefon világban.
Megszokottan késve
A Xiaomi 13 és 13 Pro eredetileg decemberben jelent meg Kínában, de most a pekingi székhelyű vállalat a tengerentúli piacokra is elhozza a készülékeket.
A Xiaomi 13 Pro készülék 6,73 hüvelykes kijelzővel és az amerikai Qualcomm cég legújabb Snapdragon 8 Gen 2 lapkakészletével rendelkezik. Háromlencsés kamerával és egyéb prémium funkciókkal, például ultragyors (120W) töltéssel is igyekszik tetszelegni. A vállalat a német Leica céggel közösen „kifejlesztett” kamerájának képességeit emelte ki.
Borsos ár, borsos ellenfelek ellen
A Xiaomi 13 999 eurónál (1053 dollár), míg a 13 Pro 1299 eurónál kezdődik. Ezeket az árakat persze már megszokhattuk az Apple, Google vagy Samsung telefonjaitól. Ez pénzmennyiség az, ami szükséges, hogy valaki egy igazi „flagship” telefonhoz jusson.
Nem sikerült fényesre 2022
A Xiaominak nehéz éve volt 2022-ben, okostelefon-szállításai 26%-kal csökkentek az előző évhez képest az IDC kutatócég szerint. Ez a legnagyobb visszaesés az öt legnagyobb mobilgyártó között. A vállalat veszteséget jelentett a szeptemberi negyedévben, ezzel nyomatékosan is jelezve, hogyitt bizony valamit villantani kell.
A Xiaomi számos ellenszéllel szembesült, különösen a nehezebb makrogazdasági környezettel és a lassuló kínai gazdasággal. Az IDC szerint 2022-ben összesen 1,21 milliárd okostelefont szállítottak le, ami 2013 óta a legalacsonyabb éves kiszállítási számot jelenti.
„A Xiaomi Kínán belül többféle problémával is szembesül, a folyamatosan népszerű Apple iPhone, a meglepően erős Honor és a szeszélyes kínai fogyasztók miatt, akik gyakran villámgyorsan váltanak a márkák között” – mondta Neil Mawston, a TechInsights elemzője a CNBC-nek e-mailben.
Működött a „flagship killer” stratégia
A Xiaomi az évek során az egyik legnagyobb okostelefon-gyártóvá vált, köszönhetően a megfizethető, ámde kategóráját felülmúló készülékeinek. Körülbelül hét évvel ezelőtt kezdett nyomulni a tengerentúli piacokra, hasonló stratégiát követve. Most azonban a piac magasabb szegmensébe igyekszik betörni, ahol magasabbak az árrések, viszont nem olyan telített a piac, mint mondjuk 100 ezer forint körül.
Komoly ellenfelek
A Canalys adatai szerint a csúcskategóriás, azaz a 300 ezer forintnál drágább okostelefonok 2022-ben a teljes mobiltelefon-piac 18%-át teszik ki, szemben a 2020-as 11%-kal. A Xiaomi a prémium kategóriába való betörésével az Apple-lel és a Samsunggal kerül szembe, ami kihívást jelent a kínai rivális számára. A Canalys szerint a Samsung és az Apple készülékei 2022-ben a csúcskategóriás piac 92%-át uralták.
„Az Apple-lel és a Samsunggal versenyezni hihetetlenül nehéz. Nem csak a piacvezető termékek szintjének az elérése a probléma, hanem a kivételes márkaismertség, a high-end felfogás és persze az élményközpontú megoldások. Ehhez hpzzáadódik a felhasználói ragaszkodás, köszönhetően a termékökoszisztémáknak” – mondta Runar Bjørhovde, a Canalys kutatási elemzője a CNBC-nek e-mailben.
Forrás: cnbc.com