
Tényleg megér 4 milliárdot az európai piac? – MediaMarkt és Saturn kínai kézbe kerülhet
A kínai JD.com 4 milliárd eurós ajánlatot tett a MediaMarkt és Saturn áruházakat tulajdonló német Ceconomy AG felvásárlására. A JD leányvállalata részvényenként 4,60 eurót kínál készpénzben, amit a legnagyobb részvényes, a Kellerhals család részben elfogadott, és a tranzakció után is megtartana egy közel 25 százalékos tulajdonrészt. A JD.com emellett máris több mint 31 százaléknyi részvényesi támogatást szerzett, ami kulcsfontosságú lehet az európai terjeszkedési terveiben.
Négymilliárd eurós ajánlat a MediaMarkt tulajdonosának
A JD.com német leányvállalata, a Jingdong Holding Germany GmbH hivatalos nyilvános vételi ajánlatot tett a Ceconomy AG részvényeire, amelyekhez 4,60 eurós részvényenkénti árat kínálnak készpénzben. Ez 43 százalékkal haladja meg a részvények három hónapos átlagárát, a vállalatot pedig mintegy 4 milliárd euróra értékeli – számolt be a kínai ajánlatról a Reuters.
A felvásárlási ajánlat máris komoly támogatást kapott. A vállalat legnagyobb részvényese, a Kellerhals család az ajánlat 3,81 százalékát elfogadta. A Ceconomy igazgatótanácsa támogatja az ajánlat elfogadását.
A JD.com további 31,7 százaléknyi részvényesi támogatást szerzett. A Kellerhals-csoport pedig a tranzakció után is megtartaná 25,35 százalékos részesedését.
A Ceconomy jelenleg több mint 1000 áruházat üzemeltet 11 európai országban, 2023/24-es pénzügyi évében 22,4 milliárd eurós árbevételt ért el, melynek közel negyede online értékesítésből származott.
A JD.com célja az európai terjeszkedés
A JD.com célja, hogy megerősítse európai jelenlétét, és ezzel felvegye a versenyt riválisával, az Alibabával. A Ceconomy megszerzése ráadásul kaput nyithat egy másik nagy szereplő, a francia Fnac Darty felé is, amelyben a Ceconomy 23 százalékos részesedéssel rendelkezik.
A kínai cég nem tervez elbocsátásokat vagy üzletbezárásokat, és legalább három évre garantálja a meglévő munkavállalói megállapodások, szerződések és vállalatirányítási struktúrák megtartását. A márkastruktúrák (MediaMarkt, Saturn) legalább öt évig változatlanok maradnak.
A JD.com vezérigazgatója, Sandy Xu szerint céljuk, hogy a Ceconomy platformját tovább fejlesszék, miközben világszínvonalú technológiai és logisztikai képességeiket is beépítik az európai működésbe.
Európa egyre vonzóbb a kínai tőke számára
A JD.com európai terjeszkedése nem egyedi. A kínai felvásárlások értéke Európában tavaly elérte a 8,45 milliárd dollárt. Ez a 2021 óta a legmagasabb érték, és a kínai fúziók és felvásárlások egyharmada továbbra is Európára koncentrálódik.
A JD.com már korábban is lépett. Három évvel ezelőtt 2022-ben elindította Ochama nevű többcsatornás kiskereskedelmi márkáját Hollandiában. Tavaly pedig elindította az angliai Joybuy online piacteret.
Elemzők szerint a Trump-adminisztráció által bevezetett vámháború Kínát Európa felé fordította, ahol bár szigorúbbak az ellenőrzések, mégis vonzóbb a környezet.
A JD.com szerdai bejelentése után a Ceconomy részvényei 6,9 százalékot emelkedtek Frankfurtban. A JD.com hongkongi papírjai viszont 2,4 százalékot estek a bizonytalanság és kiadások miatt.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.