2024 május 09

Revolut – támogatás a csalások elleni küzdelemben


A Revolut új kurzust tett közzé az applikációban, hogy segítsen ügyfeleinek felismerni a csalásra utaló jeleket, és a csalók pénzlopáshoz használt kifinomult taktikáiról is lerántja a leplet.

A Revolut új adatai szerint a magyarországi fogyasztók kevesebb mint 17%-a tudja, hogyan ismerhetők fel az átverésre figyelmeztető jelek, és csupán 20%-uk gondolja úgy, hogy tisztában van azzal, mihez kezdjen, ha csalással akad dolga.

Az oktatóanyag mától ingyenesen elérhető a közel 1 millió magyarországi Revolut-ügyfél számára. A kurzus öt leckében mutatja be a leggyakoribb csalástípusokat.

A Revolut – a globális pénzügyi szuperapp, mely világszerte több mint 30 millió ügyféllel rendelkezik – ma jelentette be, hogy új, ingyenes tanfolyamot tett közzé az alkalmazásban. A kurzus célja, hogy felvilágosítsa a hétköznapi embereket a csalásokról, illetve különböző eszközöket és technikákat bocsásson a rendelkezésükre, amelyekkel megvédhetik a pénzüket.

A csalással kapcsolatos kockázatok egyre nőnek

A Nemzetközi Csalás Elleni Szövetség (Global Anti-Scam Alliance, GASA) legfrissebb adatai alapján a csalások világszerte több mint 50 milliárd euró veszteséget eredményeztek 2021-ben, a Revolut új felmérése pedig arról tanúskodik, hogy a magyarországi lakosság egyre több csalásnak és átverésnek van kitéve.

A Revolut megbízásából a Dynata által végzett kutatás eredményei szerint a fogyasztók 77%-ának feltűnt az online csalások és átverések számának növekedése, 35%-uk bevallotta, hogy korábban (csak az elmúlt egy évben) már csalás áldozatául esett, 36%-uk pedig ismer olyat, akivel ez megtörtént.

A Revolut a saját elemzése alapján megállapította, hogy a legelterjedtebb csalástípusok a befektetési, a megszemélyesítő és vásárlási csalások.

A fogyasztóknak több információra van szükségük

A csalások gyakorisága ellenére a lakosság még mindig nem rendelkezik elegendő információval a csalásmegelőzéssel és az átverésekkel szembeni védekezéssel kapcsolatban. 

A Revolut kutatása szerint a fogyasztók mindössze 17%-a véli úgy, hogy az esetek többségében képes lenne kiszúrni az átveréseket. Sőt, a válaszadók 41%-a még soha nem hallott közösségimédia-platformokon történő átverésről, 14%-uk arról számolt be, hogy könnyen előfordul, hogy nem veszik észre a közösségi médiában megjelenő hamis hirdetésekre utaló jeleket, és csupán 18%-uk mondta azt, hogy tudja, miként ellenőrizze le egy közösségimédia-hirdetés hitelességét.

A Revolut újszerű megközelítéssel – új tanfolyam bevezetésével – igyekszik felhívni az ügyfelei figyelmét a csalásokra.

A magyar nyelven is elérhető kurzus öt leckéből áll: a csalásokról szóló általános bevezető után a vásárlási, befektetési, megszemélyesítő és számlaátvételi csalásokról szól egy-egy modul. A tanfolyamot a Revolut saját csalási szakértői állították össze, és a leggyakoribb csalástípusokat mutatja be.

A leckék anyaga ismerteti a csalások különböző típusait, azt, hogy az ügyfelek miként védhetik meg magukat ezekkel szemben, és valós példákkal szemlélteti, hogyan is nézhetnek ki ezek a csalások. Minden egyes lecke végén pedig az ügyfelek próbára tehetik a frissen szerzett tudásukat.

A tanfolyam ingyenes, és a Revolut appban* a Kezdőlap > Irányítóközpont > Tanulás menüpont alatt érhető el.

„A csalásokról szóló új, alkalmazáson belüli tanfolyamunkon keresztül kellő tudással szeretnénk felvértezni az ügyfeleinket ahhoz, hogy tudják mi a teendőjük, és milyen módszerekhez, eszközökhöz nyúlhatnak, ha az interneten, a közösségimédia-oldalakon vagy telefonon bűnözőkkel kerülnek szembe” – nyilatkozta Kasia Said Nagy, a Revolut Bank Europe pénzügyi bűnözéssel foglalkozó műveleti vezetője.

A Revolut komoly erőfeszítéseket tesz az ügyfelei védelme érdekében. Az alkalmazottak több mint egyharmada pénzügyi bűnözéssel kapcsolatos feladatokat lát el. A bank az ügyfelek által havonta lebonyolított 500 millió tranzakciót egyenként megvizsgálja csalásra utaló jeleket keresve, és amikor a csalásészlelő rendszer kockázatosnak ítéli a fizetést, közbelép, és figyelmezteti az ügyfelet.

„A csalásokkal szembeni védekezésben maguknak az ügyfeleknek is fontos szerepük van. Csalásokat bemutató új tanfolyamunk célja, hogy segítsük őket az átverések beazonosításában, ha épp szembekerülnek eggyel. Bizonytalanság vagy az általunk ismertetett intő jelek felfedezése esetén érdemes inkább óvatosnak lenni, és tartózkodni bármiféle összeg átutalásától” – tette hozzá Kasia Said Nagy.

* A csalásokkal kapcsolatos oktatókurzusunk csak a Revolut app 9.22-es vagy annál újabb verzióiban érhető el.