Okoseszközök hálózata az ivóvízellátás biztonságáért Zalában
Az eszközökből és a rájuk szabott mobilhálózatból felépülő dolgok internete (IoT) segítségével gyorsabban észlelhetőek a meghibásodások és megelőzhetőek a fogyasztói károk és panaszok is. Ez a megoldás az édesvíz megóvása mellett a vízmű díjszámlázási és ügyfélkezelési feladatainak ellátásában is jelentős szerepet játszik.
A Zalavíz 161 településen, közel 150 ezer fő ivóvízellátásáért felel. Ezeken a területeken a szennyvíz biztonságos elvezetését és tisztítását is a cég végzi. A GSM mobilhálózaton működő Narrowband IoT technológia segítségével eddig 1500 fogyasztót, 2024-ig pedig további 10 ezer mérőállást kötnek rá a Telenor hálózatán működő IoT (Internet of things) rendszerre, amely így képes lesz – többek között – a vízszivárgások azonnali észlelésére és a csőtörések előrejelzésére is. Ennek köszönhetően radikálisan csökkenthető a fogyasztók esetleges anyagi kára és nagyságrendekkel több értékes ivóvíz lesz megmenthető egy meghibásodás esetén.
Az utóbbi években az új generációs mobilhálózatok kiépítésének egyik elsődleges előnyeként a dolgok internetét (IoT) emlegette a szakma. A nagy mennyiségű szenzor kis sávszélességű, biztonságos online kommunikációját is lehetővé tévő új technológiákkal az ország több pontján, változatos területeken folynak a sikeres tesztek. A Zalavíz gondozásában indult, a Telenor hálózatán futó digitális megoldás nagy előrelépést jelent, hiszen itt a tesztidőszakot követően már a lakosság szélesebb köre élvezheti a technológiai újítás előnyeit.
„A minőségbiztosítás egyik alapja a szükséges adatok rendelkezésre állása és az adatok szakszerű gyűjtése, kezelése. Az új rendszer nyújtotta lehetőségekkel nagyon léptünk előre abban, hogy a vízszolgáltatás folyamatát biztonságosabbá, ellenőrizhetőbbé, jobban lekövethetőbbé alakítsuk, illetve az esetleges ügyfélpanaszok esetén hatékony és gyors vizsgálatot folytathassunk le az ügy megoldására.” – mondta Hadnagy Gábor, a Zalavíz Zrt. beszerzési osztályvezetője.
A dolgok internete a szorító munkaerőhiány enyhítésében is segít: az új rendszerbe kötött vízórák leolvasását már nem személyesen kell végezni, hanem automatikusan, online rögzíti a vízszolgáltató rendszere, így a vállalat kollégái is koncentrálhatnak ennél értékesebb, emberi felügyeletet igénylő feladatokra. A Telenor Magyarország célja, hogy hálózatainak folyamatos fejlesztésével és új üzleti szolgáltatásaival hatékony támogatást adjon többek között a nehéz munkaerőpiaci helyzet jelentette kihívásokra is.