2025 május 20

Egyre durvábbak a kibercsalások – Már minden hetedik magyar károsult

Drámaian nő a kibercsalások száma Magyarországon: már minden hetedik banki ügyfél károsultként tekint vissza egy csalási kísérletre, miközben a lakosság pénzügyi tudatossága érezhetően javult. A CIB Bank friss felmérése szerint a csalók egyre kifinomultabb eszközökkel próbálnak hozzáférni a lakosság pénzéhez. Leggyakrabban telefonon, e-mailben vagy hamis weboldalakon keresztül támadnak.

Megdöbbentő mennyire megnőtt a kibercsalások száma

A CIB Bank friss, reprezentatív felmérése szerint egy év alatt 56-ról 59 százalékra nőtt azok aránya, akik személyesen is találkoztak elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélési kísérlettel. Még aggasztóbb, hogy az áldozatok aránya 10-ről 15 százalékra emelkedett – vagyis minden hetedik ember már károsult is. A kibercsalások száma egyre gyorsabb ütemben növekszik – derült ki a CIB Bank felméréséből.

Egyre jobban felismerjük a veszélyt

A lakosság viszont egyre éberebb. A személyes adatok megszerzésére irányuló próbálkozásokat a megkérdezettek 79 százaléka ismeri fel (egy éve ez még csak 67 százalék volt). A legismertebb jelek a sürgető hangnem például, amelyet már 59 százalék tart gyanúsnak. De a rossz magyarságú, helyesírási hibákat tartalmazó szövegeket pedig 69 százaléka tekinti gyanúsnak. A számok alapján érezhető javulás van a tavalyi adatokhoz képest.

A támadók módszerei egyre kifinomultabbak

A leggyakoribb elkövetési módok:

  • Telefonos megkeresések: 44 százalék

  • SMS és e-mailes csalások:  42–42 százalék

  • Online piacterek, hamis weboldalak: 21 százalék

  • Bankkártya digitalizálás a kártya tulajdonos nevében

A csalók célja többnyire az, hogy megszerezzék a felhasználók banki adatait, jelszavait vagy rávegyék őket téves átutalásokra.

Megnőtt a félelem, de a tájékozódás is

A már megkárosítottak 45 százaléka jobban fél a kibercsalásoktól, míg a sikertelen próbálkozást átélők 19 százaléka lett óvatosabb. Ugyanakkor 24–31 százalék próbál tudatosabban tájékozódni az online visszaélésekről.

Kihez fordulhatunk a kibercsalások ügyében  információért?

A válaszadók szerint a legmegbízhatóbb információforrás:

  • Hatóságok 63 százaléka tartja hitelesnek

  • Bankok 62 százalékos bizalmat jelent

  • Magyar Nemzeti Bank 33 százalék tartja megbízható forrásnak a jegybankot.

A CIB Bank hangsúlyozza. A visszaélés gyanúja esetén azonnal értesítsük a bankunkat, és tegyünk rendőrségi feljelentést, mert az azonnali lépés és a gyorsaság kulcsfontosságú lehet a kibercsalások ügyének kezelésében.

Címlapkép forrása: Pixabay