
Egyre durvábbak a kibercsalások – Már minden hetedik magyar károsult
Drámaian nő a kibercsalások száma Magyarországon: már minden hetedik banki ügyfél károsultként tekint vissza egy csalási kísérletre, miközben a lakosság pénzügyi tudatossága érezhetően javult. A CIB Bank friss felmérése szerint a csalók egyre kifinomultabb eszközökkel próbálnak hozzáférni a lakosság pénzéhez. Leggyakrabban telefonon, e-mailben vagy hamis weboldalakon keresztül támadnak.
Megdöbbentő mennyire megnőtt a kibercsalások száma
A CIB Bank friss, reprezentatív felmérése szerint egy év alatt 56-ról 59 százalékra nőtt azok aránya, akik személyesen is találkoztak elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélési kísérlettel. Még aggasztóbb, hogy az áldozatok aránya 10-ről 15 százalékra emelkedett – vagyis minden hetedik ember már károsult is. A kibercsalások száma egyre gyorsabb ütemben növekszik – derült ki a CIB Bank felméréséből.
Egyre jobban felismerjük a veszélyt
A lakosság viszont egyre éberebb. A személyes adatok megszerzésére irányuló próbálkozásokat a megkérdezettek 79 százaléka ismeri fel (egy éve ez még csak 67 százalék volt). A legismertebb jelek a sürgető hangnem például, amelyet már 59 százalék tart gyanúsnak. De a rossz magyarságú, helyesírási hibákat tartalmazó szövegeket pedig 69 százaléka tekinti gyanúsnak. A számok alapján érezhető javulás van a tavalyi adatokhoz képest.
A támadók módszerei egyre kifinomultabbak
A leggyakoribb elkövetési módok:
-
Telefonos megkeresések: 44 százalék
-
SMS és e-mailes csalások: 42–42 százalék
-
Online piacterek, hamis weboldalak: 21 százalék
- Bankkártya digitalizálás a kártya tulajdonos nevében
A csalók célja többnyire az, hogy megszerezzék a felhasználók banki adatait, jelszavait vagy rávegyék őket téves átutalásokra.
Megnőtt a félelem, de a tájékozódás is
A már megkárosítottak 45 százaléka jobban fél a kibercsalásoktól, míg a sikertelen próbálkozást átélők 19 százaléka lett óvatosabb. Ugyanakkor 24–31 százalék próbál tudatosabban tájékozódni az online visszaélésekről.
Kihez fordulhatunk a kibercsalások ügyében információért?
A válaszadók szerint a legmegbízhatóbb információforrás:
-
Hatóságok 63 százaléka tartja hitelesnek
-
Bankok 62 százalékos bizalmat jelent
-
Magyar Nemzeti Bank 33 százalék tartja megbízható forrásnak a jegybankot.
A CIB Bank hangsúlyozza. A visszaélés gyanúja esetén azonnal értesítsük a bankunkat, és tegyünk rendőrségi feljelentést, mert az azonnali lépés és a gyorsaság kulcsfontosságú lehet a kibercsalások ügyének kezelésében.
Címlapkép forrása: Pixabay