2025 május 14

Szakadhat a Facebook a munka ünnepén

Bealkonyult a fizetős játékoknak? Akár erről is szó lehet, mindenesetre a Facebook játékairól elhíresült Zynga gyorsjelentése még Mark Zuckerberg arcáról is leolvasztotta a mosolyt. Bár, a két cég kapcsolatát már nem jellemzi a korábbi exkluzivitás, a május elsején esedékes Facebook gyorsjelentés szempontjából nem tekinthető kedvező előjelnek, hogy a Zynga havi átlagos felhasználóinak száma 13 százalékkal, 253 millió főre csökkent, s ennek hatására a tavalyi azonos időszaki 6 centes eredmény 1 centre morzsolódott, a bevételek pedig 30 százalékkal, 230 millió dollárra estek. Nem véletlen, hogy a Zynga részvény 9 százalékot esett a piaczárás utáni kereskedésben.

Háttérbe szorultak a hagyományos fizetős játékok, s előtérbe kerültek a mobil platformok – mondta Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője, emlékeztetve: az elmúlt pár hónapban a Facebook menedzsmentje sokat tett a készpénztermelés érdekében. Korábban a mobil platform helyzete volt különösen siralmas ebből a szempontból, amennyiben a megszokott online hirdetések hatóköre nem terjedt ki az okostelefonokra. Ezzel szemben most egyre több a promotált poszt a mobil platformon, s a “hagyományos” online felületeken is megkéri a Facebook a “láthatóság” árát.

Technikai alapon közelítve egy háromszög alakzat rajzolódik ki a Facebook charton, ha a 32 dolláros februári és a 28 dolláros áprilisi tetőt összekötjük a 26 dolláros támasszal – vélekedett Horváth Ákos, az Equilor elemzője, mondván, ebből szigorúan technikai megközelítésben akár 20 dollárig is nyílhat tér az esésre kedvezőtlen gyorsjelentés esetén. Ám kevéssé valószínű egy ekkora szakadás.

Fundamentális szempontból pedig azt lehet mondani, hogy az lehet a május elsejei riportban a döntő momentum, hogy vajon a fizetős tartalmakkal felturbózott bevételi oldal miként viszonyul a jövőbeni eredményesség érdekében elindított fejlesztések költségigényéhez?