2024 december 22

Rekordveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

A chicagói székhelyű gyártó szerdán azt közölte, hogy a tavalyi adózás utáni vesztesége 11 milliárd 940 millió dollár volt, az egyévvel korábbi 636 millió dollár nyereség után. A tavalyi bevétel 24 százalékkal, 58,16 milliárd dollárra csökkent.

Komoly, egyszeri veszteséget jelentett az a 6,5 milliárd dollár leírás a negyedik negyedévben, ami az új, 777X repülőgépek gyártásával függ össze. Ez a szélestörzsű repülőgép a cég szerdán
ismertetett legújabb előrejelzése szerint csak valamikor 2023-ban kerül a forgalomba, azaz az eredeti időponthoz képest három évvel később. A 777X a világ legnagyobb kéthajtóműves repülőgépe, a Boeing sikeres 777-es minijumbójának nagyobb változata.

A Boeing 737 MAX újgenerációs gépek repülését azután állították le, hogy korábban fél éven belül két légikatasztrófa is történt: 2018 októberében a Lion Air, 2019 márciusában pedig az Ethiopian Airlines egy-egy járata zuhant le. A két balesetben 346-anvesztették életüket.

A Boeing 737 MAX a repülési engedélyét tavaly novemberben kapta vissza az illetékes amerikai hatóságtól, miután a cég több milliárd dollárt fordított a gép áttervezésére.

Szerdán az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) is jóváhagyta a 737 MAX repülőgépek visszatérését az európai légi forgalomba. „Teljes mértékben bizonyosak vagyunk, hogy a repülőgéptípus biztonságos, ennek ellenére a szervezet azután is szorosan figyelemmel követi a 737 MAX repülőgépek működését, miután újból forgalomba állnak” – jelentette ki Patrick Ky, a EASA vezérigazgatója.