
Persze az NFM magyarázkodik
Az NFM ezt annak kapcsán közölte az MTI kérdésére, hogy az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága csütörtökön kihirdetett ítéletében megállapította: a magyar hatóságok nem teljesítették egy 2001-es uniós irányelvből fakadó kötelezettségeiket. Egyfelől nem határozták meg a vasúti pályahálózat-működtetők pénzügyi egyensúlyát biztosító feltételeket, másfelől nem fogadtak el olyan ösztönző intézkedéseket, amelyek az infrastruktúra üzemeltetésével és használatával kapcsolatos költségek és díjak csökkentésére irányulnak. A bíróság szerint az irányelv érvényesítése egy harmadik ponton is sérült: Magyarország nem biztosította azt, hogy a pályahálózat-működtetők által beszedett díjak megegyezzenek a vasúti szolgáltatások fenntartásához közvetlenül kapcsolódó költségekkel.
Az NFM ismertette: az uniós rendelkezés szerint „belátható időn belül a pályahálózat-működtető könyveiben a díjakból származó bevétel, az egyéb üzleti tevékenységekből származó többlet és az állami támogatás legalább egyensúlyban kell hogy legyen az infrastruktúra költségeivel”. Ennek a feltételnek a teljesítése túlmutat az éves költségvetési ciklusokon – emelte ki a tárca. Az uniós követelmények betartását jelentősen nehezítette, hogy az irányelvet a jelentősen fejlettebb és jobb állapotú nyugat-európai vasúti pályahálózatra szabták. Az előírást tartalmazó I. Vasúti Csomag elfogadása idején, 2001-ben ugyanis sem Magyarország, sem a hasonló állapotú vasúti infrastruktúrával rendelkező közép-európai államok nem voltak még az Európai Unió tagjai – tette hozzá válaszában a minisztérium.
Az infrastruktúra üzemeltetésével és használatával kapcsolatos költségek és díjak csökkentésére irányuló ösztönző intézkedésekkel, valamint a pályahálózat-működtetők által beszedett díjak és a vasúti szolgáltatások fenntartásához közvetlenül kapcsolódó költségekkel kapcsolatban az NFM azt hangsúlyozta: Magyarország már megfelel az elvárásoknak, bár valóban csak a kötelezettségszegési eljárásban megszabott 2009 őszi határidő után teljesítette a feltételeket. A fejlesztési tárca jogelődje például csak 2008-ban fogadta el és jelentette meg a költségekkel megegyező díjakról rendelkező jogszabályt. A hatálybaléptetés azonban éppen az uniós szabályok miatt nem történhetett meg a 2010-2011-es menetrendi év kezdete, azaz 2010. decembere előtt – közölte a szaktárca, hozzátéve, hogy a Bíróság azért adott helyt az Európai Bizottság kifogásainak, mert csak azt állapíthatta meg, hogy a megadott határidőre nem következett be a jogszabály alkalmazása, a jelenleg alkalmazott feltételeket nem vizsgálta.