2025 január 15

Olcsónak tűnik a Covestro

Sokat látott, utánpótlás tenisz edzők a megmondhatói, hogy néha nincs „jobb” ütés egy rossz ütésnél, ami legalább meglepi az ellenfelet. Vajon mi a helyzet egy olyan gyengécske IPÓ-val, mint amit a Covestro esetében láthattunk? Talán itt is van valami keresnivalónk?

Végül olcsóbban adták

Az elmúlt másfél évtized legnagyobb német tőzsdei kibocsátásának indult Covestro IPO valószínűleg csak a dízelbotrány miatt lett jóval szerényebb a tervezetnél. Vélhetően a társaság 22 százalékos autóipari kitettsége miatt nem gyűlt össze elegendő ajánlat az IPO könyvekben.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Ezért a Bayer még a múlt héten bejelentette, hogy az eredetileg tervezett 2,5 milliárd euró helyett csak 1,5 milliárd eurónyi részvényt adnak el. Nemcsak a teljes volument csökkentették, hanem az árazási sávot is módosították: az eredeti 26,5-35,5 euró közöttiről 21,5-24,5 euró közé. És a kereskedés is a tervezetnél később, csak most kedden indult.

Jól tartja magát a papír


Három nap tőzsdei tapasztalata azt mutatja, hogy a végül 24 eurón elkelt részvényekkel 26 eurón nyitották a kereskedést kedden, ami 8 százalékos pluszt jelent. Szerdán aztán felszaladtak egészen 27 euróig, míg tegnap becsorogtak 26 alá.

Van benne érték

Jobban meggondolva, talán nem is olyan meglepő, hogy a tervezetnél olcsóbban értékesített Covestro az első napokban ilyen jól tartja magát. Nem véletlenül tűnt ígéretes falatnak a dízelbotrány előtt a 15 ezer főt foglalkoztató, leválasztott Bayer MaterialScience részleg, amit szeptemberben kereszteltek Covestróra. A vállalat a polimer iparág három szektorában operál: poliuretánok, polikarbonátok és alifás izocianát származékok. Az árbevétel 59 százalékát az építőipari, a lakberendezési, az elektronikai és a vegyipari szektorban értékesített termékek adják.

Mennyit érhet?

Joggal merülhet fel a kérdés: olcsó vagy drága a jelenlegi árazás mellett a Covestro? Erre próbáltak választ adni az Erste elemzői, akik 26 eurós kibocsátási ár, 62,5 millió darabos részvényszám, 31 százalékos közkézhányad és 4 milliárd eurós nettó hitelállomány mellett 9,27 milliárd eurós cégértéket számoltak. Az elmúlt 12 hónap EBITDA értéke 1,48 milliárd eurót tett ki. A két érték hányadosából 6,26-os EV/EBITDA ráta adódik.

Ám a kockázatokat (22 százalékos autóipari kitettség) is kalkulálni kell. Ami azt jelenti, hogy az elmúlt 4 negyedév alatt elért 12,18 milliárd eurós összegből 2,68 milliárd eurót tesz ki a kockázatos rész. Pesszimista forgatókönyv szerint a prémium autógyártók felől érkező összegek ennek a szegmensnek a felét is kitehetik, továbbá ez a hozzájárulás lefeleződhet a botrányok miatt, így 0,67 milliárd euróval csökkenne az árbevétel.

Nos, az új árbevétel és az elmúlt 4 negyedév 12,1 százalékos átlagos EBITDA marzsának (legutolsó negyedévben 15,9 százalék volt ez a ráta) alkalmazásával azt kapjuk, hogy a fenti számítások során alkalmazott 1,48 milliárd eurós EBITDA 1,39 milliárd euróra esik vissza. A 9,27 milliárd eurós cégérték és az új EBITDA érték alapján 6,66-os EV/EBITDA ráta jön ki, ami még mindig a közeli versenytársi átlag alatt helyezkedik el!

Mindezek alapján úgy vélik, hogy a vállalat jelenlegi profittermelő képessége és a részvények piaci átlag alatti értékeltsége alapján a papír 29,1 eurót érhet. Amennyiben azonban az autóipari részleg termelése jelentősen visszaesne a közeli jövőben, akkor a fair érték 26,1 euró körül alakulna.

Beárazták a botrányt

Azt mondhatjuk, tehát, hogy a Covestro árába már beépültek a dízelbotrány kockázatai, melyek kiárazódása esetén 10 százalékos növekedési potenciál adódhat. Jót tett tehát a papírnak a kibocsátási ársáv módosítása. És a jelenlegi árazás mellett nem csak a jegyzéskor sorban állók kereshetnek a részvényen.