
Ezzel a módszerrel akár ingyenesen internetezhetsz
Miként jelentek meg a magyar börzén, s melyek az elkövetkező időszak kilátásai, tervei. A Bennfentes erről beszélgetett Takács Krisztiánnal, a cég vezérigazgatójával.
Innovatív szolgáltatóként keresték a helyüket
– Alternatív szolgáltatói szerep betöltésének szándékával indultunk 2007-ben a telekommunikációs piacon kezdte Takács Krisztián. Innovatív szolgáltatóként kerestük a helyünket a ,,nagyok” mellett. Próbáltunk lefedni a piacon meglévő fehér foltokat, s így szert tenni minél nagyobb ügyfélkörre, gyors növekedésre törekedtünk.
Bennfentes: A nagy piaci szereplők sokmilliós ügyfélköre mellett, mekkora az a kliensi kör, amely már megfelelő egy alternatív szolgáltató számára?
Takács Krisztián: A ,,méretgazdaságosság” már néhány tízezer ügyféltől kezdve értelmezhető fogalom. Magyarországon a százezres ügyfélállomány már kifejezetten nagynak mondható egy alternatív szolgáltató számára. Európa és a világ más államaiban ez akár milliós nagyságrendet is elérhet. A Business Telecomnak is az a célja, hogy milliós nagyságrendben szolgáljon ki ügyfeleket. Különböző akvizíciók után a Business Telecom ma már százharmincezer ügyfelet tudhat a magáénak. Nem cégeket, hanem ügyfeleket vásároltunk meg a különböző magyar cégektől. Természetesen nem csak akvizíciók segítségével, hanem organikusan is növekszünk.
Alapvetően internet szolgáltatással foglalkozunk. Az alapfilozófiánk az, hogy az internet szolgáltatásnak nincsen alternatívája, nem helyettesíthető mással, ezen a piacon kell jó és keresett szolgáltatást nyújtanunk a lehető legjobb minőségben. Erre alapul a BTel alapvető infrastruktúrája. Internetet szolgáltatunk a legkülönbözőbb hálózatokon, a saját infrastruktúra alkalmazásától a mobil, vagy a műholdas rendszerekig. Erre épülve léteznek további, például tévé szolgáltatásaink.
Tudatosan közelítették meg a magyar tőkepiacot
Bf: A BTel logójában rögtön ott van a ,,megjegyzés”: magyar szolgáltató. Van ennek különös jelentősége?
TK: A BTel-t hét magyar személy alapította. Később, amikor a cég növekedni kezdett a magyar tőzsdét választottuk, amely segítségével újabb forrásokat vonhatunk be a növekedésünkhöz.
Bf: A BTel nagyon tudatosan közelítette meg a a magyar tőkepiacot. Először kötvényekkel jelentek meg, majd később részvény kibocsátóként. A részvényeik bekerültek a prémium kategóriába, majd a BUX kosárba. Mennyire átgondolt a stratégiájuk?
– Egy céget nyilván csak nagyon is átgondoltan és hosszú távra lehet csak eredményesen építeni. A saját elgondolásainkon kívül külső tanácsadók segítségét is igénybe vettük, hogy ,,finomra hangoljuk” a tőkepiaccal kapcsolatos tevékenységünket. Valóban egyedi módon jelentünk meg a tőkepiacon. KFT-ként öt éves múlttal kezdtünk el kötvényt értékesíteni a piacon, s ez tényleg nem megszokott. A vállalatunk tőkeerős és hitelmentes volt, s olyan finanszírozási lehetőséget kerestünk, amely hosszú távon képes megalapozni a terveink valóra váltását. A kötvénypiacon kifejezetten aktív kibocsátónak tekintettek bennünket. Az elmúlt három évben ez tizenegy ki- és rábocsátást jelentett.
Van sztori a kis- és középbefektetők számára a cégben
Bf: A Business Telekom illetve a vállalattal kapcsolatos várakozások jelenthetnek olyan ,,sztorit” a részvénypiaci szereplők számára, amely befektetésre ösztönzi őket?
TK: Szerintem igen. A BTel önmagában kissé eltérő sztori a tőkepiac más szereplőihez képet. A piacra általában olyan cégek jönnek, amelyek néhány év alatt akarnak nyereségességes, jól működő finanszírozást felépíteni. Mi ebből a szempontból eltérőek vagyunk. Öt éves modellel jelentünk meg, nyereségesen működtünk, így mentünk a tőkepiacra. A lényeg azonban, hogy a piac, amelyen működünk, az egy innovatív, állandóan fejlődő terület. Ha ezt a piacot képesek vagyunk ,,lekövetni, akkor folyamatosan sikerül növekednünk.
Szerintem ebből a szempontból sikeresek vagyunk, sikerült kilépnünk a nemzetközi piacokra. Több országot érintő piacnyitásnál tartunk. Így hát a magyar orientáltság képe némileg megváltozik, mivel Szlovákia, Ausztria és Németország területén jelenünk meg szolgáltatóként – valójában napokon belül.
Bf: Beszéltek nemrég egy új termék bevezetéséről, ez az XPrime. Mit jelent ez a cég életében, rövid és hosszú távon, mit várnak tőle?
TK: Az XPrime nem véletlenül most, a külföldi terjeszkedés indításakor került napirendre. Ez a szolgáltatás ugyanis nem csak a hosszú távú terjeszkedést és növekedést segíti, hanem egy hívó szó lehet a leendő ügyfeleknek, hogy bennünket válasszanak. Az XPrime ilyen ,,termék”, amely magas szintű szolgáltatás, s adott esetben ingyenessé teheti az ügyfél internetezését.
Az XPrime innovatív, korszerű szolgáltatás
Bf: Mit jelent valójában az XPrime szolgáltatás, s miért várnak akár európai viszonylatban is áttörést tőle?
TK: Nehéz röviden összefoglalni ezt a rendszert. A lényege az, hogy az internetezésért ugyan fizetni kell, de ha elfogadom, hogy ezért részt veszek egyfajta reklámtevékenységben, akkor ennek következtében akár ingyenes is lehet a számomra a világháló használata. Leegyszerűsítve a kérdést, ha megnézek egy reklámot, azért pénzt kapok, amelyből kiegyenlíthetem az egyébként esedékes számlámat. Ez a BTel találmánya, amelyet visszaigazoltak az ügyfelek, s ma már tíz ország szolgáltatói tartják ezt korszerű, alkalmazható megoldásnak.
Bf: Figyelemre méltó, hogy a BTel az innovatív piacépítés mellett nagy cégek, a többi között a BÉT, a BorsodChem, a Samsung, a Spar, a MÁV szolgáltatójává is vált. Mi a titka annak, hogy ezek a vállalatok nem a multinacionális szolgáltatókat, hanem a BTel-t választották?
TK: A BTel főként két piaci szegmensre koncentrál. Az XPrime inkább a lakosságot szólítja meg. A vállalatoknak viszont a kezdetektől fejlesztünk innovatív, költséghatékony megoldásokat. Minden bizonnyal ezért kedvelnek bennünket az említetteken kívül önkormányzatok, egészségügyi intézmények is. Szerintem bennünket azért választanak, mert a kezdetektől prémium, tehát magas szintű szolgáltatásokból többet, magasabb szintűt sikerül nyújtanak, kedvezőbb árakon.
Takács Krisztián Business Telecom-os álma az európai top 50
TK: Az a véleményünk, hogy a Business Telekom számára a 2014 az év a tőzsdén, amikor akár a kis és a közép befektetők számára sztorit jelenthet. Az előző három év az a tőkepiacon azt szolgálta, hogy megismerjenek bennünket. A nemzetközi piacra lépessel kezdődhet azonban szerintem a BTel tőzsdei sztorija.
Bf: Mi az ön, Takács Krisztián igazi BTel-es álma?
TK: Ez már kezdetben megfogalmazódott bennem: jelentős európai szolgáltatóvá szeretnénk válni. Egészen pontosan: az elkövetkező öt éven belül szeretnénk ágazatunkban Európa top ötven cégébe bekerülni – mondta Takács Krisztián.
A beszélgetés teljes terjedelmében: