
Nincs akadály, jöhet-mehet az olaj
Az amerikai diplomáciai tárca környezetvédelmi hatástanulmány-tervezete szerint, ha a projekt mögött álló TransCanada minden szabályt betart az „építkezés és a normál üzemeltetés során”, akkor a vezeték nem jelent majd kockázatot. A dokumentumról mostantól 45 napon át lehet nyilvánosan véleményt nyilvánítani, a tárca ezután foglal véglegesen állást az ügyben.
Az amerikai kormány eddig környezetvédelmi aggályok miatt nem engedélyezte a projekt északi szakaszának megépítését. Január végén Dave Heineman nebraskai kormányzó jóváhagyta a vezeték új nyomvonalát. Ezzel részéről megszűntek azok a főleg ökológiai félelmekre hivatkozó ellenvetések, amelyek már csaknem egy éve akadályozzák a kőolajvezeték megépítéséről meghozandó döntést. Az állam környezetminőségi hivatala már korábban jelezte, hogy a maga részéről alapvetően biztonságosnak tartja a vezetéket.
Az olajvezeték megépítését a calgaryi központú TransCanada először 2008-ban javasolta. Ezt az Obama-kormány 2012 elején elutasította, arra hivatkozva, hogy kongresszus által számára megszabott időkeret nem tette lehetővé, hogy megfelelő hatástanulmányokkal készítse elő a döntést. Ennek egyik oka éppen az volt, hogy környezetvédők kifogásokat fogalmaztak meg vezeték nebraskai szakaszával kapcsolatban.A TransCanada ezt követően kettébontotta a projektet, és bejelentette, hogy megkezdi a vezeték Oklahoma és a Mexikói-öböl közötti 780 kilométeres szakaszának építését, amihez – mivel kizárólag amerikai területen halad – nem szükséges a szövetségi szentesítés. A déli szakasz, amelyet a Fehér Ház is a támogatásáról biztosított, a tervek szerint még az idén elkészülhet.
A TransCanada májusban újra kérelmezte a washingtoni külügyminisztérium engedélyét az albertai olajhomok-mezőitől a Mexikói-öböl térségének finomítóiig vezető Keystone XL északi szakaszának megépítésére. Mivel az átlépné a kanadai-amerikai határt, a projekt nem valósítható meg az Egyesült Államok kormányának a beleegyezése nélkül.
A Keystone XL teljes hossza 2700 kilométer lesz, a vezeték megépítése pedig 7,6 milliárd dollárba kerül majd. A TransCanada abban bízik, hogy az 5,3 milliárd dolláros északi szakasz is megépülhet 2014 végére vagy 2015 elejére. A vezeték kapacitása napi 830 ezer hordó lesz, és jelentősen csökkenti majd az Egyesült Államok függőségét a tengerentúli kőolajtól.