New Yorkban debütált az IND legújabb fejlesztése
Napról napra növekszik az egyre több internetbankban megtalálható pénzügyi menedzsment (PFM) szolgáltatásokat felhasználók száma. Bár maga a szolgáltatás itthon még nem minden bank ügyfeleinek elérhető, azok körében, akik már ismerik, örömmel használják a rendszer segítségét pénzügyeik tudatosabb kezeléséhez, költéseik ellenőrzéséhez, pénzük beosztásához. Azonban annak ellenére, hogy a PFM rendszerek rengeteg funkcióval segítik a pénzügyek menedzselését, elterjedésük mégis lassúbb, mint azt korábban jósolták.
A bankok nagyjából ugyanazokat a funkciókat kínálják az ügyfeleinek, akik így kategóriákba rendezhetik kiadásaikat, ezzel is követve, hogy mire mennyit költenek, pénzügyi célokat jelölhetnek ki, és számon tarthatják a bevételeik alakulását is. A legtöbb esetben azonban ezek a lehetőségek olyan formában jelennek meg, ami nem mondható élményszerűnek, ráadásul használatuk is bonyolultabb, mint amit az ügyfelek elvárnának. Szintén gátolja az elterjedést a banki ügyintézéssel kapcsolatos általános nézet, miszerint egy unalmas, időigényes, sokszor stresszes tevékenységről van szó. A fentiek mellett pedig riasztó az az elgondolás is, miszerint a bankoláshoz kifejezetten komoly pénzügyi ismeretekre van szükség, és a kellően tudatos gondolkodás nélkül nem lehet eligazodni. Ezek a legfőbb okai annak, hogy a PFM rendszerek vitathatatlan előnyeik ellenére ma még nem elég népszerűek a felhasználók körében.
Mi, az IND Group hiszünk abban, hogy a pénzügyi menedzsment eszközök lehetnek hasznosak és izgalmasak is egyszerre; ennek kulcsa nem más, mint hogy a PFM-ekkel kapcsolatos eredeti megközelítést újragondolva nem a bank, és a banki tranzakciók, hanem az ügyfelek kerüljenek a középpontba. A különböző színes funkciók helyett valós élethelyzeteket, történeteket veszünk alapul, amelyeknek komoly pénzügyi vonzataik is vannak, mint például a gyermekvállalás, az otthonteremtés, vagy éppen a nyugdíjas évekre való felkészülés.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az aktuális élethelyzet, un. „story” a kiindulópont. Az ügyfél kiválasztja, hogy mit szeretne elérni (vagyis kijelöli a célt), legyen az egy új lakás, egy oldtimer autó vagy akár nyugdíj előtakarékosság. Ezután a rendszer lépésről lépésre vezeti végig azon az úton, aminek a végén a kijelölt cél áll, vagyis egy pénzügyi cselekvési tervet készít. Az aktuális pénzügyi helyzet felmérése után a rendszer gyakorlatilag kiszámolja, hogy milyen ráfordítással mennyi idő alatt érhető el az adott cél, milyen pénzügyi eszközökkel lehet felgyorsítani a cél elérését, de akár abban is segítséget nyújt, hogy hol lehet spórolni a havi kiadásokban. A gondos pénzügyi tervezéssel és a fokozatosan történő haladással pedig gyorsabban valósulhatnak meg a nagy álmok, hiszen mindig pontosan követhető, hogy épp hol tartunk. Arról nem is beszélve, hogy a teljes pénzügyi háttérre való rálátással a rendszer azt is jelezni tudja, hogy hol szabadult fel olyan összeg, ami akár átcsoportosítható az adott ”story”- ba.
Az ilyen jellegű, valós élethelyzeteket modellező funkció lehet az a hiányzó láncszem, amely összeköti az embereket a pénzügyi szolgáltatók termékeivel. A „story-k” olyan folyamatokat jelentenek, amelyek hatással vannak az ügyfelek mindennapjaira, és ezeknek megfelelően kell alakítaniuk a különböző (pénzügyi) tevékenységeiket is. A pénzintézetek lehetőséget kapnak arra, hogy a megfelelő helyen érjék el az ügyfeleiket, ráadásul a számukra releváns pénzügyi tanácsokkal és termékekkel is előállhatnak. Így kerül minden a helyére: a megfelelő termék, jó helyen, jó időben.
Nyíri József, az IND Innovációs Igazgatója (és egyben az egyik tulajdonosa) elmondta: „Hiszünk abban, hogy képesek vagyunk az unalmas és olykor stresszes online banki ügyintézéshez olyan pluszt adni, aminek hatására jobb és egészségesebb lesz az ügyfelek pénzügyi gondolkodása. Nem akarunk haszontalan funkciókat erőltetni a felhasználókra, a célunk éppen az, hogy a lépésről-lépésre elv alkalmazásával, a szakértő tanácsokkal és a történetek alkalmazásával megoldást kínáljunk számukra azokkal a kérdésekkel, vágyakkal kapcsolatban, amelyek a gyermekkortól a nyugdíjba vonulásig felmerülhetnek.”
Vinnai Balázs, az IND tulajdonos-ügyvezető igazgatója hozzátette: „A bankok számára egyre fontosabb, hogy növeljék az értékesítést, és megerősítsék az ügyfeleik beléjük helyezett bizalmát. Éppen ezért nem bújhatnak ki az alól a feladat alól, hogy segítsenek nekik a pénzügyi tudatosságuk fejlesztésében. Gyakorlatilag elérhetővé kell tenni olyan „private banking” szolgáltatásokat, amelyek eddig csak egy felső szegmensnek álltak a rendelkezésére. Ehhez pedig nélkülözhetetlenek az olyan innovatív támogató eszközök, mint amilyen az IND PFM 3.0 rendszere.