2025 május 14

Németország kedvelt úticél a magyarok között

Az úticél Németország mint turisztikai márka legjobb formáját hozza és világszerte növekvő népszerűségnek örvend” – mondja Dernovics László, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) regionális igazgatója. Pozitívan indult a 2014-es év is: a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint több mint négy millió külföldi vendégéjszakával januárban 5,5 százalékos növekedés volt tapasztalható az előző évhez képest. Európa hangsúlya folyamatosan növekszik, Németország 2013-ban is az európai utazók egyik legkedveltebb úticélja volt. A németországi beutazás kereken 72 millió külföldi vendégéjszakájával továbbra is Európa (78%) maradt Németország legfontosabb küldőrégiója.

A magyar vendégek különösen kedvelik a városlátogatásokat A németországi beutazás terén a magyar utazók egyre növekvő szerepet játszanak: 2013-ban az úticél Németország a második helyen áll (a külföldi utazások 13 százalékával) a magyar vendégek legkedveltebb desztinációinak listáján Ausztria mögött (14 százalék). A magyar vendégek 2013. január és december között kereken 712 ezer vendégéjszakát töltöttek a tíz és több ággyal rendelkező német szálláshelyeken – a vendégéjszakák száma ezáltal ugyanannyi maradt, mint az előző évben. Pedig nem volt könnyű év Németországban, rossz idő, árvíz, egészen júniusig hideg is volt, de volt egy csodálatos nyár. A legfontosabb európai turisztikai fogadó országok között Németország a nagyon előkelő második helyet szerezte meg, de fejlődés tekintetében lehagyott olyan hagyományosan erős célországokat mint Franciaország, Spanyolország. Azaz abszolút értékben egyre közelebb kerülünk Spanyolországhoz, és egyre messzebb Franciaországtól – mondta Dernovics.

Fontos tényezők a teljesítési mutatóknál az externáliák, hogy milyen a célországban az időjárás, hogyan teljesít a gazdaság, valamint nagyon fontossá váltak a politikai tényezők.

Magyarország több mint 700 ezer németországi vendégéjszakával fontos küldőpiac Délkelet-Európában – nyilatkozta Czeiszing Miklós, a DZT Magyarországi képviselet-vezetője. Az összes utazás 38 százaléka üdülés: ezen a téren a magyar vendégek körében különösen nagy népszerűségnek örvendenek a városlátogatások és a rendezvényekhez kötött utak (46 százalék), míg az utazók 38 százaléka üzleti céllal, 24 százalékuk pedig rokoni és baráti látogatás céljából érkezik Németországba.

Németországon belül kiemelkedő a magyar utazók kereslete Bajorország (a vendégéjszakák majd 34 százaléka), Baden-Württemberg (a vendégéjszakák 23 százaléka) és Észak-Rajna– Vesztfália (a vendégéjszakák 8,8 százaléka) iránt. A városok között Berlin vezet 45.900 vendégéjszakával, a második helyen München (kereken 41.700 vendégéjszaka), a harmadik helyen pedig Frankfurt am Main (17.500 vendégéjszaka) végzett. A magyar utazók átlagban 6,9 éjszakát töltöttek Németországban, és teljes tartózkodásuk alatt átlagban 623 eurót költöttek.

Milyenek vagyunk mi, magyarok a statisztika tükrében? A magyar  üdülési- és üzleti célú utazások egymáshoz viszonyított aránya egyforma. Átlagban a tartózkodások hossza 6,6 éjszaka, 44% előre foglalás, ebből 31% az interneten és 6% az utazási irodákban. 69% autóval utazik, 16% busszal, 10% repülővel, 4% vonattal. Kiadások 63 euró naponta, ez 0,2 milliárd euró forgalom összesen. Összehasonlításképp: a cseh és az osztrák területről érkező németországi költések szintje is hasonló.

 

A DZT 2014-ben továbbra is az úticél Németország iránti nagy keresletre épít, 1 és 3% között fogunk nőni. Ezt az elvárást alátámasztja az UNWTO (Turisztikai világszervezet) legújabb felmérése is, amely 2014-re az érkezéseknél világszerte 4,5 százalékos növekedést prognosztizál. Az UNWTO előrejelzése szerint Európában 3–4 százalékos növekedés várható a nemzetközi érkezések terén. Európa marad továbbra is a legfontosabb küldő piac.

Fontos megemlíteni, hogy évek óta másféle metódussal dolgozunk mint a többi országban a kollégák (desztinációs marketing)  – mondták el a DTZ vezetői – , mi tematikus marketinget végzünk, például Unesco világörökség; fenntartható kulturális és természeti turizmus; Luther 2017 – 500 éves a reformáció; 25 éve omlott le a fal – 25 éves a német egység. Ez utóbbi kampány – az akkori aktív magyar részvétel miatt – hangsúlyos lesz nálunk.

Németország kedvelt ulticél

„Az úticél Németország számára továbbra is fenntartjuk 2020-as előrejelzésünket, és realista célkitűzésnek értékeljük a 80 milliós vendégéjszaka-szám elérését addigra. A magyar piacon 2020-ra kereken 800 ezer vendégéjszakával számolunk – ez több mint 12 százalékos növekedésnek felel meg 2013-hoz képest” – mondta Czeiszing Miklós.