2025 május 24

Nem kell a teherautó és a busz?

Az orosz statisztikai hivatal adatai szerint a május végén záródott idei első öt hónapban 760 ezer gépkocsit gyártottak Oroszországban, ami 1,4 százalékkal kevesebb a tavalyi azonos időszakhoz képest. Ugyanebben az időszakban teherautókból 60,3 ezer készült, 21,6 százalékkal kevesebb egy évvel korábbinál. Az autóbuszgyártás az idei első öt hónapban 27,5 százalékkal 14,5 ezerre zuhant.

Az Oroszországban működő nagy külföldi cégek szövetsége, az Associaton of European Businesses (AEB) adatai szerint a január és május közötti időszakban 1,03 millió új autót adtak el az országban, 6 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál.

Az eladás zsugorodása jelentős mértékben összefügg az orosz gazdasági növekedés jelentős lassulásával, idén szinte nem is lesz bővülés a szakértők szerint. Tavaly 1,3 százalékkal erősödött a gazdaság, 2008 óta a legkisebb ütemben bővült a 2012. évi 3,4 százalék után. Az új autók iránti keresletet csökkenti, hogy az ukrán események miatt az év eleje óta csaknem 10 százalékkal gyengült a rubel a dollárhoz képest, aminek következtében megdrágultak az importált termékek, így a gépkocsik.

Az AEB adatai szerint Oroszországban tavaly 5 százalékkal esett az új autók eladása 2012-höz képest. Az idei első öt hónapban a legnagyobb mértékben, 35 százalékkal a Ford és 14 százalékkal a Lada márkák eladása zuhant éves szinten. Ezzel szemben a Nissan Motor eladása 29 százalékkal nőtt a május végéig tartó öt hónapban.