2025 május 16

Négyszeresére nőhet a prémium banki piac

Azon ügyfelek tartoznak a prémium szegmenshez, akik legalább 280-400 ezer forint havi nettó fizetéssel rendelkeznek, vagy pénzügyi megtakarításaik állománya eléri legalább az 5-10 millió forintot. Az egyik legnagyobb hazai bank külön definiálta a 35 év alatti fiatal prémium ügyfélkört, akik legalább 200 ezer forint nettó fizetéssel, vagy 2 millió forint megtakarítással rendelkeznek. A prémium ügyfélkör felső határát az 50-75 millió forint feletti megtakarítás jelenti, e szint felett már a legexkluzívabb privát banki szolgáltatásokban részesülhetnek az ügyfelek – ismerteti a felmérésről készült közlemény.

A myClient piacelemzése szerint Magyarországon a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki.

Kolossay Balázs, a myClient szakértője szerint a 4000 milliárd forintra tehető piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Mint a közleményben kiemeli, nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon dedikált prémium banki kiszolgálására történő leszerződéséről van szó. Meglátása szerint a prémium banki szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a legvagyonosabb ügyfeleket kiszolgáló privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése csaknem 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának az MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.

A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással – ismerteti Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.

A Bankmonitor.hu vizsgálata szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, emellett standardnak mondhatók az olyan szolgáltatások, mint az időpontfoglalás, a soronkívüliség vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhető befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés már eltérő mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál. A hiteleknél elérhető kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelőnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik. Széles körben tetten érhető a bankok kínálatában a kiegészítő, nem banki szolgáltatásokra kiterjedő, klubtagság típusú kedvezmények megteremtésére irányuló törekvés, amely meglehetősen szórt minőségben valósul meg: egyes bankoknál tudatosan felépített, jól kiválasztott partneri kör szolgáltatásai jelennek meg árengedménnyel, míg más esetben a partneri szolgáltatóknál kevésbé érezhető a prémium minőség.

A myClient szakértőinek megítélése szerint a prémium szegmensért folytatott piaci verseny elsősorban olyan szolgáltatásokban fog megnyilvánulni, amelyek ma még csak nyomokban fedezhetők fel a piacon. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között találhatjuk majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában/otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. „A hasonló szolgáltatások megfelelő kifejlesztése és bevezetése kardinális lesz a bankok számára, ugyanis a kiépülés korai fázisában lévő prémium piacon meghatározóak lesznek a következő évek a hosszú távú piaci részesedések kialakításában” – véli Kolossay Balázs, a myClient szakértője.