2024 április 27

Mindenki ilyen helyen szeretne dolgozni

Az elégedett dolgozó a legjobb munkavállaló. Amellett, hogy hatékonyabb, elkötelezettebb, másokat is jobban inspirál. Az elégedettséget nem csak anyagiakkal tudjuk elérni. A dolgozóink és a vezetők, illetve az egyenrangú kollégák közötti munkakapcsolat a ráció mellett nem nélkülözi érzelmeket – olvasható a linkedin.com-on publikált cikkben.

Az Institute for Public Relations kutatásai is arra világítanak rá, hogy a mindennapi munkavállalói élmény kialakításában mennyire fontos szerepet játszanak az emberi érzések. 

A munkavállalói élményen múlik minden

A munkavállalói élmény a munkahelyen átélt tapasztalatokból, érzésekből ered. Nem véletlen, hogy a vállalati vezetők 80 százaléka az EMPX (azaz Employee Experience) fejlesztését napirendre tűzte. A világ vezető munkaadói egyre kreatívabbá válnak, ha arról van szó, hogyan tartsák meg vagy vonzzák magukhoz a tehetséges munkavállalókat.

Az Amazon például nemrég jelentette be, hogy heti 30 órás munkaidőt tesztel. Az AirBnB évente 2000 dolláros „ösztöndíjat” biztosít az alkalmazottaknak az utazáshoz. A Netflix a közelmúltban egy év szülői szabadságot ajánlott alkalmazottainak. De vajon tényleg ezek a leghatékonyabb módszerek? 

Ha nem csak fizetést, akkor mit akarnak az alkalmazottak?

Személyes fejlődés: ideális esetben a munkavállaló célja a szakmai fejlődés. Egy kutatás szerint ehhez három dologra van szükség: autonómiára, kiválóságra és mindenekelőtt célokra. A dolgozóknak roppant fontos már maga a tudat, hogy van értelme a munkájuknak, ami aztán hozzájárul a vállalat víziójához is. Ha ezt a fejlődést a céghez kötik, az növeli az érzelmi elkötelezettséget.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

Jó kapcsolat a munkatársakkal: egy tanulmány szerint, a munkahelyi mellőzöttség ugyanolyan rossz, ha nem rosszabb, mint ha valakit zaklatnak. És ez nem túlzás! Hogyan kerülhetjük el? A közös ebéd, kávészünetek, vagy vezetőként csapatépítők szervezése rengeteget jelenthet ennek javításában.

Az Office Vibe kutatása szerint a munkavállalók 70 százaléka úgy véli, a munkahelyi barátság az egyik legfontosabb tényező egy munkahelyen. A nők csaknem háromnegyede például nem fogadna el még egy jobban fizető munkát sem, ha a másik helyen nem jönne ki kollégáival, és a férfiak 58 százaléka is hasonlóan gondolkodik.

Dicséret, elismerés: a legegyszerűbb, amit tehetünk az elkötelezettség növelése érdekében, ha megbecsüljük a munkavállalóinkat. Úgy tűnik azonban, hogy ez a magatartás sajnos még nem jellemző, például az amerikaiak 65 százaléka nem kap semmiféle elismerést vagy dicséretet a munkahelyén.

Pedig fontos lenne – a Deloitte kutatása szerint a rendszeres munkavállalói elismerési gyakorlatot folytató cégek 12-szer nagyobb eséllyel számíthatnak jó üzleti eredményekre. A mindennapi tapasztalatok alapján tudjuk, hogy Közép- és Kelet-Európában legalább ekkora kihívás ez… 

Rendszeres visszajelzés: hasonlóan az elismeréshez, a rendszeres visszajelzés is roppant fontos egy munkavállaló életében. Minden cégnél kellene, hogy legyen valamilyen értékelési rendszer, amelyben ugyanazon kritériumok alapján vizsgálhatjuk meg a dolgozói teljesítményeket. Az amerikai munkavállalók 65 százaléka több visszajelzésre vágyna, és valószínűleg ez a magyarok esetében sincs máshogy.

Vállalat-munkavállaló racionális kapcsolatán túlmutató tényezők: ha egy munkáltató érzékelteti a munkavállalókkal, hogy nem csak darabáruként kezeli, hanem emberként is, az hatványozott érzelmi hatással járhat.

Egy-egy meglepetésszerű ajándék vagy akár csak egy szülinapi képeslap vagy a gyermek születésekor egy üdvözlet vagy virág csodákra képes. Ez érkezhet a közvetlen főnöktől, de akár a cég vezetőjétől is. Érdemes ezek körét folyamatosan változtatni, hogy a meglepetés ne váljon megszokottá.

Összességében a dolgozók igényeinek, érzéseinek monitorozása, visszajelzéseik figyelembe vétele és az ebből következő tudatos munkavállalói élmény fejlesztés a mind a közhangulatban, mind a vállalat teljesítményében mérhető, pozitív változásokat fog hozni – emeli ki a cikk.