
Miért minősítette le a Wizz Airt a Fitch?– A cég stabil, de túl sok volt a probléma
Gyengébb üzemi teljesítmény, drága karbantartások és hajtóműproblémák – a Fitch Ratings egy fokozattal leminősítette a Wizz Air hitelbesorolását. A légitársaság ugyan növelte bevételét, de elmaradt a várakozásoktól, miközben a költségek elszálltak a repülőgép-leállítások miatt. A hitelminősítő szerint a cég stabil alapokon áll, de egyelőre nem tudta tartani a korábbi szintet.

A Wizz Airt leminősítette a Fitch, mert túl sok a probléma. Forrás: Wizz Air.
Egy fokozattal gyengébb besorolás, de a kilátás stabil
, hogy „BB plusz”-ról „BB”-re módosította a Wizz Air Holdings Plc. hosszú távú kibocsátói hitelbesorolását. A leminősítés indoklásában a hitelminősítő kiemelte: a légitársaság 2025-ös pénzügyi évében, amely 2024 márciusában zárult, a vártnál gyengébben teljesített üzemi szinten, miközben a kiadások jelentősen emelkedtek – közölte a besorolás változását a Fitch Ratings csütörtökön.
A kilátás stabil, vagyis jelen állás szerint a besorolás rövid távon nem változik tovább.
Repülőgép leállások és extra költségek húzták vissza a céget
A Fitch szerint a gyengébb eredményesség elsődleges oka a Pratt & Whitney (P&W) hajtóművek problémái miatt bekövetkező repülőgép leállítások. Ezek szinte az összes működési költségkategóriára kihatottak, különösen a karbantartási és leírási költségek növekedésére.
Bár a P&W pénzügyi kompenzációt nyújtott, ez nem tudta teljes mértékben ellensúlyozni a költségnövekedést. Így nyomás nehezedett a jövedelmezőségre.
Csalódást keltő bevételek elmaradtak a várt számoktól
A hitelminősítő felidézi, hogy a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében a bevétel 5,3 milliárd euró volt, amely éves összevetésben 4 százalékos emelkedésnek felelt meg, de elmaradt az előrejelzésektől és a Fitch saját prognózisaitól, amelyek 5,5 milliárd eurós forgalmat valószínűsítettekA bevétel növekedett, de elmaradt mind az előrejelzésektől, mind az elemzői várakozásoktól.
A hitelminősítő kiemeli azt is, hogy a rendelkezésre álló férőhelykilométerre (Available Seat Kilometer – ASK) jutó költséghányad a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében 11 százalékkal nőtt éves összevetésben, elsődlegesen szintén a repülőgép-leállításokból eredő magasabb karbantartási és leírási költségek miatt.
A Wizz Air erős és hatékony de kisebb mint a Ryanair
Bár a leminősítés figyelmeztető jel, a Fitch hangsúlyozta, hogy a Wizz Air költségpozíciója továbbra is erőteljes, és versenyképes a Ryanair vagy a török Pegasus Airlines hasonló mutatóival.
A hitelminősítő szerint a Wizz Air kiemelkedő hatékonysággal működik, szerkezete jól optimalizált. Közép- és Kelet-Európában piacvezető pozícióban van. Ugyan kisebb légitársaságnak minősül mint Kisebb, mint a Ryanair vagy a Southwest Airlines, de nagyobb, mint a Pegasus. Középtávon képes lehet visszanyerni a korábbi stabilitását.
Mit jelent a „BB” besorolás?
A Fitch „BB” osztályzata a spekulatív befektetési kategóriába tartozik, vagyis olyan vállalati hitelképességet jelez, amely még nem számít rendkívül kockázatosnak, de fokozottan érzékeny a gazdasági kilengésekre. Az ilyen besorolású cégek jellemzően már nem érik el az ún. „befektetésre ajánlott” (investment grade) szintet.
Átmeneti megtorpanás után lehet pozitív minősítés?
A Wizz Air jelenlegi helyzete a hajtóműproblémák és költségnövekedés következménye, nem feltétlenül a stratégiai hibáké. A stabil kilátás arra utal, hogy a cég pénzügyi szerkezete és piaci jelenléte továbbra is megbízható alapokon áll, de rövid távon nem várható felminősítés.
A következő év döntő lehet, ha sikerül rendezni a műszaki problémákat és visszatalálni a korábbi növekedési pályára, a Wizz Air visszanyerheti korábbi besorolását is.
Címlapkép forrása: Wizz Air
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.