2025 május 14

Merre száll a Facebook lufi?

A tengerentúli parketten is nevezetes nap lesz október 23. Kedden este teszi közzé ugyanis a negyedéves számait a Facebook. A piac egy részvényre vetítve 11 centes nyereséggel számol, az árbevétel 1,23 milliárd dollár lehetett a harmadik negyedévben.

Emlékezhetünk, hogy az idén, pontosan május 18-án, egy pénteki napon forgott először a tőzsdén a 38 dolláros áron kibocsátott papír. Bár réssel nyitott, s 42 dolláron kezdett, sőt, 45 dollárig is feltolták, de a várakozások ellenére elmaradt az igazi nagy felhúzás. Úgy zárt az első napon 23 centes pluszban (38,23 $) a részvény, hogy a Morgan Stanley kétmilliárd dollárt költött árfolyam karbantartó vásárlásokra. Így sikerült elkerülni a látványosabb buktát. A második – hétfői – kereskedési napon sem javult a helyzet, s bár még az új tulajdonosok a jegyzési korlátozások miatt nem állhattak oda az eladói oldalra, mégis 11 százalékos mínuszban, 34 dolláron zárt a papír.  Ami már szinte felhívás volt a pánikra. Ami menetrendszerűen érkezett, leszorítva a kurzust a 30 dolláros szint alá.

A Tőzsdefórumban még a nyár elején Gabler Gergely, az Equilor senior elemzője számolta ki, hogy mennyit is érhet reálisan a Facebook. Nos, azt a nagyon kedvező felfutást tételezve, hogy pár éven belül a fél világ Facebook felhasználó lesz, ami azért, lássuk be, kifejezetten merész álom. De ha mégis megvalósulna, akkor nagyjából 3,5 milliárd ügyféllel számolhatunk. Ügyfelenként 4 dollár bevétellel kalkulálva, 14 milliárd dolláros árbevétel lehetne a plafon. A 27 százalékos nettó profit marginnal és 15-ös P/E-vel számolva, azt kaptuk, hogy 20-21 dollár között lehet a fair érték.

A kibocsátás utáni hetekben még talán kevésnek tűnhetett a 20-21 dolláros becslés. Ám a papír szeptember-októberi mozgását vizsgálva, azt látjuk, hogy a 17 dollárt közelítő történelmi mélypont után nagyjából a 19-23 dolláros sávban ingadozott a kurzus.

A küszöbönálló gyorsjelentésről szólva, Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője az USA mobilplatformot tekinti a legfontosabb tényezőnek, ez ugyanis felfutóban van, míg az asztali használat 10-15 százalékkal esett vissza. Ami főként a reklámbevételek (szponzorált bejegyzések) szempontjából fájdalmas pont. Észre kell venni., hogy árgus szemekkel figyeli a piac a Facebook e-kereskedelmi tevékenységét, valamint azt, hogy a Zynga saját platformján július óta játszhatóak a korábban csak facebookos játékok, s a bevételkiesés mértéke egyelőre bizonytalan.

Mint mondta, ma talán a legérdekesebb kérdés a korábbi tulajdonosok eladási korlátozásának feloldása lehet, hiszen ennek köszönhetően a következő hetekben 1,3 milliárdról 2,5 milliárd darabra emelkedik a közkézhányad. Ami papírforma szerint eladói nyomást indukálhat, mert ez a régi tulajdonosi kör nem a 38 dolláros, alaposan felpumpált jegyzési áron jutott a részvényhez, hanem még zártkörben, jóval olcsóbban.