
Megvette az Amazon a Washington Post-ot
A Washington Post Company elnök vezérigazgatója, Donald E. Graham, aki a Graham család harmadik generációjának megtestesítőjeként vezette az vállalkozást, hétfőn este közölte a dolgozókkal az eladás tényét. Elmondta, hogy a vezetés évek óta mérlegeli az eladás lehetőségét, a társaság jövőjét mérlegelve. Hangsúlyozta, hogy egyetlen személy lehet az eladás miatt szomorú, éppen ő, a többieknek új lehetőségeket jelent az új tulajdonos.
A bejelentés az alkalmazottak között döbbenetet okozott, mivel korábban elképzelhetetlennek tartották, hogy az újságírás királyának tartott családi vállalkozás eladja a lapot. Jeffrey Bezos, az új tulajdonos teljesen más féle múlttal rendelkezik. Az utolsó 12 évben emelkedett fel, információtechnológiai oldalakon ért el sikerekkel, különösen az internetes kereskedelemre alapított amazon.com-mal, amely igazi forradalmat hozott a fogyasztók között, elsősorban a fejlett országokban. A vásárláshoz ugyanakkor nincs köze az Amazon-nak, azt Bezos saját nevében vette meg, az üzlet kiterjed a The Washington Post-hoz tartozó minden üzleti kiadványra is. Elmondása szerint nem kizárólag profitérdekek hajtották a vásárláskor, 3 évig kibérli például a jelenlegi irodaépületet a Post Company számára.
A vételár néhány évvel ezelőtt is hihetetlenül alacsonynak tűnt volna, mégis jól mutatja, hova a Graham család által 80 évig tulajdonolt lap helyzete, amelyet 1933 június 1-én vásárolt Eugene Meyer, akinek veje, Philip L. Graham vezette az újságot 1947-től 1963-ig. Az újságra 1993-ban 830.000-en fizettek elő, manapság csupán 470.000-en. 2012-ben még több, mint 1.000 újságírót foglalkoztattak, most csupán 640-et., akik hitetlenkedve hallgatták az eladás tényét.
Nemcsak a Post került mostanában új tulajdonoshoz. A másik emblematikus zászlóshajó, a The New York Times szombaton jelentette be, hogy eladásra került. A vásárló médiacég (New England Media Group) már tulajdonosa a Boston Globe-nak, amit 70 millió dollárért vásárolt meg éppen a New York Times-tól. A tendencia jól látszik, hogy a legnagyobb újságok technikai befektetőkhöz kerülnek a nagy nyilvános kiadóktól. A nyomtatott újságok már kis súllyal szerepelnek a hírpiacon. Általában veszteségesen dolgoznak, emiatt meg kell őket szabadítani a rendszeres tőzsdei jelentések kötelezettségétől. A Post eladása tulajdonképpen jó hír a piacnak, mert első esetben fordul elő, hogy új szemléletű üzletember vásárol meg egy tekintélyes napilapot, nem pedig egy hagyományos megközelítésű idősebb üzletember, aki vissza akarná vinni a lapot az ötvenes évekbe.
A vevő ismerősei elmondták: „Ez az a srác, aki üzleti rakétába fektetett, mert azt jó ötletnek tartotta. Valószínűleg azért vette meg a Post-ot, mert egy nagy hírű társaságot és a márkát újra fényezze. Lehet, hogy tud valamit a világ ikonikus márkáiról.”