2024 április 25

Megújul a szolnoki ivóvízbázis

A Tisza medrének átvágásával 1857-ben létrejött holtág megújítását az indokolja, hogy veszélybe került alapvető rendeltetése, a tartalék ivóvízbázis funkció, valamint a belvíz befogadása, az öntözővíz biztosítása, a horgász-, rekreációs és sport célok kielégítése. Sokrétű szerepkörének a jövőben csak akkor képes maradéktalanul megfelelni a holtág, ha töltő- és leürítő rendszerének rekonstrukciója elkészül, és stabilizálják a megcsúszott partszakaszokat – mondta Lovas Attila.

A szakember magyarázata szerint a 14 kilométer hosszú, 105 méter széles, 4,5 millió köbméter víz befogadására alkalmas Alcsi-Holt-Tisza vízkészlete a csapadékon kívül – a tiszai vízállás függvényében – különböző műszaki megoldásokkal biztosítható. Leürítésre két lehetőség adódik: amennyiben az Tisza vízállása alacsony, az Alcsi fedett csatorna és zsilip révén gravitációsan, ha pedig az Tisza vízállása magas, akkor az Alcsi szivattyútelepen keresztül történő átemeléssel.

Az elmaradt felújítások miatt az aszályos időszakokban a meglévő gravitációs vízpótló útvonal már nem biztosította a nyári üzemvízszint tartását, a friss víz utánpótlását, így vízminőségi kárelhárítás keretében azonnali lokális beavatkozásokat kellett elvégezni. Ezek eredményeként sikerült a vízszállító képességet ötszörösére növelni, ami azonban a tartalék vízbázis vízkivételi kapacitásától elmarad. További gond, hogy az elmúlt évtizedek alatt vize jelentősen feliszapolódott, és a környező mezőgazdasági területekről nagy mennyiségű szerves anyag került bele. Ezért indokolt a műtárgyak kézi iszaptalanítása, illetve környékük és a Kengyeli főcsatorna gépi kotrása.

Az Alcsi-Holt-Tisza belvíz-revitalizációja elnevezésű, 397 millió forint összköltségű projekt keretében a fejlesztés kiterjed a tiszai vízbevezetés és vízoldali zsilip, valamint a mentett oldali zsilip és ellennyomó medence felújítására, az Alcsi fedett csatorna polimer betonnal való bélelésére, az Alcsi szivattyútelep és a rávezető csatorna felújítására, a vízpótló útvonal rekonstrukciójára, továbbá partbiztosítási és partrendezési munkálatokra.