2025 május 25

Megszólalt a Dunakeszi repülőtér ügyében az Opitz Nándor Repülőklub

A tegnapi nap folyamán az Opitz Nándor Repülőklub sajtóközleményére válaszul a dunakeszi polgármester, Dióssi Csaba nyilatkozott az MTI-nek, ám szavai több pontatlanságot is tartalmaznak. Mint ismert, és ahogy arról lapunk is beszámolt, a Kúria megsemmisítette az Önkormányzat által a repülőtér használatáról hozott rendeletet, ami a dunakeszi repülőtér egyik jogos használója, az Opitz Nándor Repülőklub kezdeményezésére történt meg.

A polgármester az MTI-hez eljuttatott nyilatkozatában elmondta: „a repülőtér a város milliárdos értékű vagyona, az önkormányzat azt követően kezdett el foglalkozni vele, hogy számtalan lakossági bejelentés érkezett a zaj miatt a lakosságtól.” Ez az állítás viszont nem feltétlenül állja meg a helyét, ráadásul az Önkormányzat a zajártalommal kapcsolatos ügyekben nem jogosult eljárni, illetve a repüléseket önkényesen korlátozni.

A valóság ezzel szemben az, hogy a polgármester a mai napig nem tudta bemutatni a „számtalan lakossági bejelentés” egyikét sem, noha ezt az Opitz Nándor Repülőklub vezetői többször is kérték. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy zajvédelmi ügyekben a Légügyi Törvény alapján nem a területileg illetékes önkormányzat, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala Repülésfelügyeleti Osztálya illetékes. Tudomásunk szerint a Hatóság nem kapott zajártalommal kapcsolatos sem lakossági, sem önkormányzati bejelentéseket. Ezen felül a repülőtér jelenleg is érvényes, a Légügyi Hatóság által is elfogadott zajvédelmi terve részletesen szabályozza a motoros repülések útvonalát és eljárásait, hogy a lakosságot érő zajártalom a lehető legkisebb legyen. Tekintettel arra, hogy a Hatóság ezt a rendelkezést nem vonta vissza, illetve az Opitz Nándor Repülőklubot nem értesítette semmilyen zajvédelmi panaszról, ezért a Klub értetlenül áll a polgármester „számtalan lakossági panaszra” hivatkozó kijelentése előtt.

Nem értjük, hogy a polgármester miért mossa össze tevékenységünket a gazdasági vállalkozások tevékenységével. A repülőtér területén valóban több gazdasági társaság működik, azonban az Opitz Nándor Repülőklub közhasznú szervezet, sportegyesület. Szintén értetlenségünket fejezzük ki a polgármester pilótaképzéssel kapcsolatos fenntartásai miatt, ugyanis az ONRK Alapszabályában is világosan le van írva, hogy a klub célja a pilóták képzése és az utánpótlás-nevelés (ahogyan egy futballklub is kiemelt figyelmet fordít az utánpótlás-képzésre, hiszen fiatalok nem focistának, vagy éppen pilótának születnek). A klub ezenkívül közhasznú egyesület, nonprofit szervezet, ezért is tartjuk visszásnak, hogy az Önkormányzat a vélt „üzleti eredményből”, ami a klub estében elsősorban a kinevelt és versenyeken is sikereket elérő pilóták formájában jelenik meg, részesedést követel. Ráadásul a klub gazdasági beszámolói nyilvánosak, így a polgármester is tudhatja, hogy az Opitz Nándor Repülőklub nem hogy nyereséget nem termel, hanem inkább súlyos anyagi gondokkal küzd.

A klubok elleni fellépés azért is nehezen érthető, mert Dunakeszi repülőtere számos kiváló és elismert sportolót adott a magyar repülésnek. Itt nevelkedett az ország eddig egyetlen vitorlázórepülő világbajnoka, világrekordere, számos nemzeti bajnok, válogatott kerettag, ranglista-vezető és sok más sportoló. Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a vitorlázórepülés Dunakeszi legeredményesebb sportága, ami több mint hatvan éve érmek és eredmények tömegét szállítja a városnak. Emiatt sem értjük, miért szeretne a város a hazai repülés egyik fellegvárát ledönteni.

A dunakeszi repülőtéren a repülés most is szervezett keretek között zajlik. Garancia erre a klubok szakmai hozzáértése, illetve a szigorú hatósági felügyelet, és az érvényes repülőtérrend. Amikor a Dunakeszi Önkormányzat 2003-ban vagyonátruházás keretében, ingyen hozzájutott a repülőtér által jelentett „milliárdos vagyonhoz”, akkor azt is vállalta, hogy a területen fenntartja a sporttevékenységet, illetve a repülőteret használó kluboknak 2018-ig ingyenes használatot biztosít. Az Opitz Nándor Repülőklub 2004-ben meg is kötötte a használati szerződést, amit be is tartott. Éppen a polgármester volt az, aki a szerződést – a klub véleménye szerint jogellenesen – felmondta. Az ügyben jelenleg is bírósági eljárás zajlik, ennek részeként került sor a vitatott önkormányzati rendelet megsemmisítésére.

A polgármester felkészültségét kiválóan mutatja az is, hogy az állítólagos 2009-es „szerződésbontásra” hivatkozik. A valóság ezzel szemben az, hogy 2009-ben az ONRK és Dunakeszi Város Önkormányzata közös megegyezéssel felmondta az üzemeltetési megállapodást, mivel időközben a repülőtér üzemeltetését a szintén Dunakeszin repülő Malév Repülőklub és Pilótaiskola vette át.

Szintén szeretnénk megjegyezni, hogy a polgármester állításával ellentétben a város nem hogy nem támogatja a vitorlázórepülést, hanem sokkal inkább az ellehetetlenítésére tör. Az Önkormányzat a most megsemmisített rendeletre hivatkozva korlátozta a hétvégi motoros repüléseket, így lehetetlenné tette a teljesítményrepüléseket, hiszen az erre alkalmas vitorlázó repülőgépek motoros vontatás hiányában nem tudtak a levegőbe emelkedni. A polgármester szavaival ráadásul azt sugallja, hogy a város anyagilag is támogatja a klubokat, ennek azonban pont az ellenkezője igaz, hiszen a kluboknak eddig sem erkölcsi, sem anyagi támogatást nem nyújtott, és ezt bizonyítani sem tudja. Az önkormányzat „támogatását” sokkal inkább kifejezi az a 15 millió forintos számla, amit a törvénysértő rendeletre hivatkozva 2012 nyarán küldött meg az Opitz Nándor Repülőklubnak.

Az Opitz Nándor Repülőklub a polgármester támogatást sejtető szavainak igazolására közérdekű adatigényléssel fordult a Dunakeszi Önkormányzathoz hogy megtudja, a város saját nyilvántartása szerint mennyi pénzt költött a repülőtérre 2005 óta. Megkeresésünkre azonban a törvényi határidő leteltéig nem érkezett válasz, így az ONRK valószínűleg ebben az ügyben is bírósághoz fog fordulni.