2025 május 18

Megszavazták a reklámadót a képviselők

Az Országgyűlés szerdán 144 igen szavazattal, 30 elutasító voks mellett, kivételes eljárásban fogadta el az erről szóló javaslatot. A törvény, amely már 2014-re is megállapít adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba.

Ezek lettek a fő szabályok

Az adó alapja a médiaszolgáltatásban, a sajtótermékekben, a szabadtéri reklámhordozókon, járművön, nyomtatott anyagokon vagy ingatlanon, valamint az interneten közölt hirdetésekből származó árbevétel. Adót kell fizetni a saját célú, vagyis a saját termékre, megjelenésre vonatkozó reklámok után is, ennek alapja a közzététellel kapcsolatban felmerülő költség.

A jogszabályt a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén. Vonatkozik a sajtótermékek kiadóira, szabadtéri reklámhordozókat hasznosítókra és az internetes reklámok közlőire is.

Az idén kezdődő adóév adóalapját mérsékli a társasági adóban, személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség 50 százaléka. Erről egy módosító javaslat nyomán döntött a Ház szerdán. A törvény ezen pontját az ellenzéki pártok élesen bírálták, többen Lex TV2-ként emlegették.

A kapcsolt vállalkozások adóalapját össze kell adni, majd az adó mértékét arányosan kell elosztani közöttük.

Tiltakozott a szakma

Szakmai szervezetek részéről erős kritika érte a javaslatot annak felmerülése óta. A Magyar Reklámszövetség közös fellépésre kérte a médiavállalatokat és a szakmai szervezeteket a reklámadó miatt: felhívásukban azt kezdeményezték, hogy elsötétítéssel, fehér vagy fekete lap megjelentetésével fejezzék ki tiltakozásukat a médiumok.

8-10 milliárd forintot várnak

L. Simon László fideszes képviselő az általa benyújtott törvényjavaslatról ma azt mondta, hogy az igazságos közteherviselés része lesz a reklámadó. Szerinte a reklámadó bevezetése műsorokat, munkahelyeket nem veszélyeztet, lehetőséget ad ugyanakkor a reklámpiac 20-25 százalékot lefölöző web2-es felületek megadóztatásának előkészítésére. A félmilliárd forintot meg nem haladó reklámbevétel esetén nulla százalék a kulcs, a félmilliárd és ötmilliárd forint közötti összegnél egy százalék, az ötmilliárd és tízmilliárd között tíz százalék, tíz és tizenöt milliárd között húsz százalék, tizenöt és húszmilliárd között harminc százalék, húsz milliárd felett pedig negyven százalék – fejtette ki a képviselő.

L. Simon László megerősítette, hogy a reklámadóból 8-10 milliárdos bevételre számítanak, ha jelen formájában fogadják el a javaslatot. Szavai szerint ez egy jelentős tétel a költségvetésben, amit alapvetően oktatási célokra terveznek fordítani. Megszólalásában visszautasította azt az állítást, hogy az új adó korlátozza a sajtószabadságot.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormány támogatásáról biztosította a javaslatot. Kiemelte: világos a cél, általa bevételhez jut a költségvetés. Megerősítette a 8-10 milliárd forint nem kevés, ez egy komoly tétel. A tervezett adónem jól illeszkedik az adórendszer átalakításába, nincs olyan gazdasági, adópolitikai indok amely ellene szólna.