2024 április 24

Még mindig készpénzben fizetjük az online rendeléseket

Továbbra is nagyon magas, több mint 74% az utólagos fizetések aránya. Átvételkor – az egyre többször elérhető bankkártyás fizetési lehetőség ellenére – továbbra is a készpénzes tranzakciók dominálnak, mind a személyesen átvett, mind a házhoz szállított termékek esetében. Összességében az online rendelések 55%-a készpénzes.

A kereskedők szívesen elszakadnának az utánvétes fizetéstől vagy legalább a készpénztől: a webáruházak által kínált különböző fizetési lehetőségek száma ennek érdekében folyamatosan bővül. A GKI Digital és az Árukereső által megkérdezett e-kereskedők már átlagosan 4 féle különböző fizetési megoldást kínálnak, és minden második webáruház (53%) 2019-ben is tervezi a bővítést.

A két leggyakrabban elérhető fizetési opció az utánvétes fizetés és a banki átutalás. Ezek mellett egyre gyakrabban találkozhatunk online bankkártyás fizetési lehetőséggel is, ami már a webáruházak 63%-ánál elérhető. A vásárlók körében is egyre népszerűbb az online kártyahasználat: a tranzakciók aránya 2018-ban elérte a 20%-ot, ami 5%-os bővülés az egy évvel korábbi szinthez képest.

A bankkártya-elfogadás mellett terjednek az online igényelhető/indítható hitelek is. 2019-ben csaknem 200 hazai webáruház tervezi az áruhiteles fizetés bevezetését. 2018-ban a magyar online vásárlók a rendelések 1,3%-ánál igényeltek online áruhitelt. Ez az arány a nagyobb műszaki áruházak esetében már tavaly is elérte 3-3,5% körüli szintet. Az online vásárlók körében a három legnépszerűbb, áruhitelre vásárolt terméktípus a mobiltelefon, TV, valamint nagy háztartási gép (pl.: hűtő, mosógép).

Az utánvét és a készpénz online piaci dominanciáján várhatóan a 2020 tavaszán – nyolc hónapos csúszással – induló azonnali fizetési rendszer sem fog drasztikusan változtatni, ám hosszú távon mindenképpen felgyorsíthatja a készpénzkímélő megoldások elterjedését. Az 5 másodpercre gyorsuló, és az év minden napján célba érő utalások rendszerének fontos újítása lesz a másodlagos azonosítók és a fizetési kérelmek használata. A GKI Digital és az Árukereső által megkérdezett e-kereskedők többsége (60%) nyitott és bizakodó a megoldás piaci lehetőségei kapcsán, bár abban mindenki egyetért, hogy a bankkártya-használathoz hasonlóan ez az új fizetési mód sem fog ugrásszerűen elterjedni.

Az azonnali fizetési rendszer azoknak a kereskedőknek is új lehetőséget teremt, akik eddig árazási okokból kerülték a bankkártyák elfogadását. A kedvezőbb díjszabás azonban nem a legfontosabb érv: a kereskedők 70%-a elsősorban likviditási szempontok miatt érdeklődő.