2025 július 27

Magyar startup-hódítók Európában és Amerikában

Pontos, globális adat arra nézve, hány millióan is vitorláznak a vizeken, nincsen. Szűkebb pátriánkban, a Balatonon becslések szerint többezer hajó szeli a habokat. Korrekt számokról itt is nehéz beszélni, hiszen a kisebb sport és túrahajók jelentős része nem a kikötőkben, hanem a part menti nádasokban állomásozik.

Világszerte egyre népszerűbb a vitorlázás

Aki már részt vett az évente megrendezésre kerülő Kék szalag versenyen, a balatoni vitorlázók hagyományos vetélkedésén, képet kapott arról, mit jelent, amikor szeretett magyar tengerünket benépesítik a kisebb-nagyobb hajók. A tavalyi vetélkedésen több mint ötszáz vitorlás hajó vetélkedett.

– A vitorlázás valóban egyre népszerűbb, nemcsak Magyarországon, hanem világszerte – mondja Vasvári Zsombor, a BoatForRent.com online hajóbérlési piactér, internetes startup vállalkozás megálmodója és alapítója. – A vitorlázás nálam szerelem, tizennyolc éve hódolok ennek a szenvedélynek, hajóztam tavakon, tengereken, óceánokon. Egy komolyabb vitorlás nem olcsó, s bár emberek millióinak van a tulajdonában ilyen vízi jármű, a többszöröse azoknak a száma, akik csak a szabadságukat, a nyaralásukat szeretnék eltölteni egy-egy komolyabb hajó fedélzetén.

– Ezt az űrt akartuk betölteni, amikor 2012-ben megálmodtam és azóta létre is hoztam a BoatForRent hajóbérlési piacteret és az azt működtető vállalkozást. Ma már ötvenegy országban tizenkétezer hajót közvetítünk.

Mindenki vadászik az ügyfelekre, szívesen fizet jutalékot

– Valóban ilyen nagy a kereslet a vitorláshajókra?

– Pontos adatot azért nehéz mondani, mivel a hajók jelentős része nincs nyilvántartva. A hajóbérlési piac nagyságát ma két, ötmilliárd dollárra becsülik, de biztos, hogy lényegesen nagyobb bevételek származnak ebből a tevékenységből. A mi elképzelésünk egy olyan összehasonlító internetes rendszer létrehozása volt, mint amilyenek már régóta eredményesen működnek az autóbérlés, a repülőjegy-vásárlás, vagy a szállodai szobák foglalása terén. Az elképzelésünk és az azóta megvalósított piacterünk a booking.com üzleti modelljéhez hasonlít.

– A hajók bérbeadásának természetesen megvannak a maguk szabályai. Mi főleg olyan cégekkel kötünk szerződést, akik mindazzal az engedéllyel rendelkeznek, ami a hajózáshoz szükséges, a többi között az elengedhetetlen biztosítások, licenszek, csak éppen a megfelelő marketing hiányában az ajánlatuk nem jut el azt emberekhez. Mindenki ,,vadászik” az ügyfelekre, s szívesen kifizeti a jutalékot annak, aki segít gyarapítani a hajóbérlők számát.

– Hogyan jutottak el ezekhez a cégekhez?

– Az induláskor már volt kellő piaci ismeretünk. A kezdetekben persze mi kerestük meg a nagyobb vitorlásokat béreltető cégeket. Ahogyan növekedtünk, gyarapodott a kínálatunk, úgy kezdtek jönni maguktól is a további kisebb-nagyobb hajók bérbeadásával foglalkozó cégek és vállalkozások.

– A BoatForRent első változatát egy magyar fejlesztő csapat készítette el. A közelmúltban azonban sikerült magasabb szintre lépnünk. Amerikai vállalat alapítás után a megújult portálrendszerünket egy kaliforniai cég, a Plain Name Media fejlesztette tovább. A tavalyi tesztidőszak után már megfelelően működünk.

Fontos a bizalom és az önbizalom

– Melyek az elkövetkező legfontosabb üzleti céljaik?

– Néhány éven belül az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió hajózási piacán jelentős szereplők szeretnénk lenni, néhány tucat belsős munkatárssal. Ha a hajózási piac megtartja jelenlegi jövedelmezőségét, azzal mi nagyon elégedettek leszünk. Szerintem két tényező nagyon fontos: a bizalom és az önbizalom. Az a tapasztalatom, hogy azok a szolgáltatások, amelyek itthon sikeresek, más európai országban is kedvező fogadtatásra számíthatnak.

– Hogyan működtetik a cégüket?

– A fejlesztőinknek Kaliforniában van a székhelye, de gyakran Floridából dolgoznak (havi 1-2 hetet), mert ott aktívabb a hajós közösség, s így könnyebb tesztelni egy adott fejlesztést. Arról nem is beszélve, hogy az egyiküket a családi szálak is oda kötik. Én magam sokat utazom, a hajózási szezontól és egyéb tényezőktől függően. Az alapcsapat a tulajdonrészért dolgozik, így nem klasszikus fizetett alkalmazott. A speciális feladatok ellátására, egyéb fejlesztésekre, marketing feladatok ellátásra szerződéses alapon adunk megbízásokat.

A legnagyobb hajóbérlési platformmá válnának

– Közelebbi céljaik?

– A vállalkozásunk hosszú távú célja, hogy a világ első számú hajóbérlési platformjává váljon. Ehhez megtettük a kellő lépéseket, s rövid távon iroda nyitását tervezzük Nagy Britanniában, amire jó lehetőségünk van. Az Egyesült Királyságban nagyon kedvezőek a cégalapítás feltételei, ráadásul innen az egész európai piacot le tudjuk fedni, ezért ez lesz a következő állomás. A szigetországba kitelepülésben a brit kormány kereskedelemfejlesztésért és befektetés-ösztönzésért felelős irodája, a UK Trade & Investment a partnerünk.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.