2025 május 23

Láthatatlan légió drukkol Szocsiért a háttérben

A sí, a korcsolya, a jéghoki, összesen tizenöt sportág szerelmesei izgulhatják végig a vetélkedést. Mi magyarok maroknyi hazánkfiáért szurkolhatunk.

Sportszergyártók, szállodások, marketingesek szurkolnak

És persze drukkolhat  a háttérben Szocsiért  egy másik ,,láthatatlan légió”, a sportszergyártók, a divatcégek, a  szolgáltatók, a szállodások, a marketingesek hada, amely az idei esztendő első kiemelkedő nemzetközi sporteseményétől cége teljesítményének, bevételeinek, nyereségének javulását várja. Nem ok nélkül. A Szocsiban megkezdődő olimpia megrendezése orosz becslések szerint több, mint ötven milliárd dollárt tesz ki. Ez nem akármilyen összeg, egyértelmű rekord a téli olimpiák eddigi történetében.

A 22. Téli olimpián induló magyar csapat összeállítása:

Alpesi sízés: Berecz Anna, Miklós Edit, Farkas Norbert

Biatlon, sílövészet: Gombos Károly, Szőcs Emőke

Északi sízés: Szabó Milán Gábor, Simon Ágnes

Gyorskorcsolya: Nagy Konrád

Rövidpályás gyorskorcsolya: Béres Bence, Knoch Viktor, Liu Shaolin Sándor, Darázs Rózsa, Heidum Bernadett, Keszler Andrea, Kónya Zsófia Lilla, Lajtos Szandra

Ami az egyik oldalon kiadás, az a másik oldalon bevétel.  Számítások szerint az idei téli olimpia marketing bevétele eléri az 1,3 milliárd dollárt, ami a nagyjából másfélszerese a 2010-es vancouverinek, s a pekingi nyári olimpiai közelében van. A becslést megerősítette az olimpia orosz marketingfőnöke is, mondván: nagyon büszkék a teljesítményre. Ami nem is annyira meglepő, ha azt nézzük, hogy – hírek szerint  – igen jó a kapcsolatuk a NOB tíz kiemelt partnerével, a Coca-Cola, az AtoS, a Dow Chemical, a General Electric, a McDonald’s, az Omega, a Panasonic, a Procter&Gamble, a Samsung, a Visa cégekkel és még további negyvenhét orosz támogatóval.

Nem panaszkodik a Nike, reménykedik az Adidas

Az olimpia természetesen fontos üzlet a sportszereket, felszereléseket, ruhákat gyártó cégeknek. A világ legnagyobb sportszergyártója, a Nike nem panaszkodhat. A cég bevételei az utolsó november végéig tartó pénzügyi negyedévében, nyolc százalékkal 6,4 milliárd dollárra növekedtek. Ugyanebben az időszakban negyven százalékkal 537 millió dollárra javult a vállalat nyeresége. Jóllehet a cég reklámkiadásai is jelentősen növekedtek a két rangos nemzetközi esemény, a téli olimpia és a Brazíliában megrendezésre kerülő labdarúgó világbajnokság miatt, a cég változatlanul optimista. A Swoosh emblémával jelölt cipőkre, ruhákra és sporteszközökre áprilisig csaknem tíz és félmilliárd dollárnyi megrendelés érkezett, ami tizenkét százalékkal több a tavalyi hasonló időszakénál.

A világ másik nagy, egyben Európa legnagyobb sportszergyártó vállalata, az Adidas számára – mint a Tőzsdefórum megírta – éppen időben jön a téli olimpia. A tavalyi harmadik negyedévben nem éppen rózsás eredményekről adott számot a vállalat. A cég nettó profitja hét százalékkal 318 millió euróra csökkent, s nagyjából ugyanilyen arányban 3,88 milliárd euróra fogyatkozott az árbevétel is.

Okosan reklámoznak a cégek

A téli olimpiát olyannyira fontosnak tartják a világ vezető cégei, hogy a Samsung például  Samsung Galaxy Team-et alkotott még tavaly. Ez azoknak az élsportolóknak a csapata, akik a versenyzés mellett a márkát népszerűsítik a 2014-es téli olimpiai játékokon. Ebben a csapatban orosz élsportolók, fiatal tehetségek és paralimpikonok is helyet kaptak. Csapatkapitánynak Jevgenyij Malkint (jégkorong) választották.

A snowboardos Justin Reiter – nem véletlenül – egy Toyota Tundra pick-up kisteherautó csomagterében utazgatott a téli olimpiára készülődvén, természetesen mindenütt felhívta a figyelmet a járműre. Ő egyébként az amerikaiak nagy ígérete, életében először vesz részt olimpián.

Új turisztikai időszámítás kezdődhet az üdülővárosban

A turizmusnak, a szállodaiparnak érthetően csemegét jelentenek a téli olimpiai játékok. Szocsi és környéke ebből a szempontból hatalmasat fejlődött.

Krasznaja Poljana például a 2014-es téli olimpiai játékok központjául szolgáló Szocsi városától hetven, a repülőtértől ötven kilométerre fekszik. Orosz Svájcknak is hívják, hiszen az 550 m magasan levő települést 2000-3000 méter magas csúcsok, festői hegyek ölelik körül. Krasznaja Poljana már a 2002-es téli olimpia rendezésére is pályázott, ám akkor veszített. A 2014-es téli olimpiának köszönhetően a környéken óriási fejlesztéseket valósultak meg. A Psekhako gerincen, a Gazprom 375 millió dolláros beruházással bővítette a korábbi síterepet.

Talán nem túlzás, az idegenforgalmi ,,célpontként” is ismert Szocsi életében új turisztikai időszámítás kezdődhet. Annál is inkább, mert mint ismeretes, az üdülőváros az elkövetkező időszakban a téli olimpián kívül más jelentős világversenyre is készül. Az idén Forma-1-es futamot is rendeznek a városban.