
Kiderült mi okozta az Air India katasztrófát – Ezért zuhant le a repülőgép 260 emberrel a fedélzeten?
Megvan az előzetes vizsgálat az évtized legsúlyosabb légikatasztrófájáról, amely 260 ember halálát okozta, amikor az Air India Dreamliner járata a felszállás után lezuhant. A friss vizsgálati jelentés szerint zavart uralkodott a pilótafülkében. A hajtóművek üzemanyag-kapcsolói szinte egy időben álltak le, noha vészhelyzet nem indokolta volna a leállítást. A tragédia súlyos kérdéseket vet fel a repülésbiztonság, a pilóták reakciója és a Boeing gépek műszaki megbízhatósága kapcsán.

Elkészült az előzetes jelentés a múlt hónapi Air India repülőgép szerencsétlenségről, amelyben kiderült mi okozta a 260 ember halálával járó balesetet. A repülőgép hajtóművének üzemanyag leállító kapcsolói egyidőben kapcsolódtak be és megszűnt az üzemanyag ellátása és a hajtómű leállt. A pilótafülkében zűrzavar uralkodott a baleset előtt – számolt be a jelentésről a Reuters.
Káosz volt a pilótafülkében, nyilvános az utolsó percek hangfelvétele
Az indiai hatóságok előzetes jelentése szerint a múlt hónapban lezuhant Air India járat katasztrófáját megelőzően súlyos kommunikációs zavar uralkodott a pilótafülkében. A 787-es Dreamliner hajtóműveinek üzemanyag-ellátása felszállás után röviddel megszűnt, mégpedig úgy, hogy a hajtóművek üzemanyag-kapcsolói leállított állásba kerültek. A hangrögzítő tanúsága szerint az egyik pilóta ekkor zavartan kérdezte társát: „Miért zártad el az üzemanyagot?”, mire az válaszolt: „Én nem zártam el.”

A vizsgálat szerint két gyanús mozdulat döntött a katasztrófáról és az utasok életéről
A Dreamliner kapitánya, az 56 éves Sumeet Sabharwal tapasztalt pilóta volt, csaknem 16 ezer repült órával. Társa, a 32 éves Clive Kunder szintén tapasztalt másodpilótának számított. A vizsgálat megállapította, hogy a két üzemanyag-kapcsoló szinte egy másodperces különbséggel kapcsolt át – ami arra utal, hogy emberi beavatkozás történhetett, de még semmi sem bizonyított.
A hajtóművek leálltak, a gép süllyedni kezdett
A felszállást követő másodpercekben a Boeing 787 hajtóművek tolóereje megszűnt, a gép magasságot veszített, és becsapódott egy ipari épületbe Ahmedabad közelében. A balesetben 242 utas és 18 földön tartózkodó személy vesztette életét. A fekete dobozok adatai szerint a hajtóművek később újraindulhattak, de már túl későn.
Műszaki hiba vagy emberi mulasztás?
A jelentés szerint semmilyen hajtóműtűz, vészhelyzet vagy technikai kényszerhelyzet nem indokolta az üzemanyag-kapcsolók leállítását. A repülőgép minden vonatkozó karbantartási és légialkalmassági követelménynek megfelelt. A Boeing és a GE közölte, továbbra is együttműködik a vizsgálatban, de nem kommentálták a részleteket.
A Tata Group, amely 2022-ben vette át az Air Indiát az államtól, súlyos reputációs kihívással néz szembe. Miközben a cég a légitársaság globális megújulásán dolgozik, ez a katasztrófa súlyosan alááshatja a törekvéseit. Az indiai kormány a repülés kulcsfontosságú iparágává kívánja tenni az ország fejlődése szempontjából, de ehhez a biztonságba vetett bizalom alapvető.
Címlapkép forrása: YouTube
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.